اهمیت گالوانیزه کردن

زمان مطالعه: 3 دقیقه

گالوانیزه کردن، فرآیندی است که در آن، پوششی از جنس روی، بر سطح فولاد یا آهن قرار می‌گیرد تا از زنگ‌زدگی و خوردگیِ زودرس آن جلوگیری شود. علت محبوبیت فولاد گالوانیزه بین طرفداران این نوع فولاد، هزینه‌ی نگهداری و تعمیر پایین این فلز، به علت خواص ویژه‌ی آن است. در این مطلب، پیرامون اهمیت گالوانیزه کردن، صحبت خواهیم کرد.

فایل صوتی مطلب

فرآیند اهمیت گالوانیزه کردن چیست؟

اهمیت گالوانیزه کردن
اهمیت گالوانیزه کردن

پوشش‌دهی توسط رنگ یا پوشش‌های پلاستیکی، از روش‌های محافظتی محسوب می‌شوند؛ اما این روش‌ها اشکالاتی دارند. در صورت آسیب‌ این پوشش‌ها، بخش‌های زیرین، دچار زنگ‌زدگی می‌شوند و پوشش محافظتی جدا شده و به همین خاطر، این روش‌ها قابل اطمینان نیستند. (همواره نیاز به نگهداری دارند.)

روش‌ گالوانیزه

یکی از بهترین روش‌های محافظت از مواد فولادی در برابر خوردگی، فرآیند گالوانیزه‌کردن داغ است. طی این فرآیند، تمام سطوح ماده‌ی مورد نظر، به طور کامل در روی مذاب غوطه‌ور شده و کاملاً با آن پوشش‌دهی می‌شوند.

خوردگیِ فلز روی، بسیار آهسته اتفاق می‌افتد که این امر، روی را به پوششی محافظ با پایداری بالا تبدیل می‌کند. در نتیجه‌ی آلیاژشدن آهن با روی، محافظت کاتُدی ایجاد می‌شود.

به سبب حضور این محافظت، حتی نواحیِ آسیب‌دیده‌ از فولاد که در معرض هوا قرار گرفته‌اند، دچار زنگ‌زدگی نخواهند شد. تا زمانی که لایه‌ی روی وجود داشته باشد، محافظت کاتُدی دوام خواهد داشت.

فولادی که لایه‌ی محافظ نداشته باشد، به سبب شرایط محیطی در طول زمان دچار زنگ‌زدگی خواهد شد. بسته به محیطی که محصول در آن قرار دارد، درجه‌ی زنگ‌زدگی متفاوت خواهد بود. زنگار، در واقع اُکسید آهنی است که بر اثر واکنش کاهش و اُکسایش بین آهن و اکسیژن در حضور آب یا رطوبت هوا، شکل می‌گیرد.

در صورت جاری شدن آب از روی سطوح مسی و برنجی، مسِ حل‌شده در آب، باعث افزایش احتمال خوردگی می‌شود. اگر این شرایط در مورد پروژه‌ی شما صدق می‌کند، با تغییر جهت جریان آب از مواد گالوانیزه به سمت بخش‌های مسی و برنجی، از خوردگی جلوگیری کنید.

مزایای پوشش گالوانیزه

مزایای پوشش گالوانیزه
مزایای پوشش گالوانیزه

مزایای اصلی استفاده از پوشش گالوانیزه، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • هزینه‌ی پایین‌تر نسبت به پوشش ضدزنگ
  • پایین‌ترین هزینه‌ی نگهداری در بلند مدت
  • طول عمر زیاد
  • عملکرد و پایداریِ بالای پوشش
  • مقاومت فوق‌العاده در برابر آسیب‌های مکانیکی
  • محافظت از بخش‌هایی از فولاد که در معرض آسیب قرار گرفته‌اند.
  • هیچ پوشش دیگری نمی‌تواند این مقدار از محافظت را ایجاد کند.
  • هیچ زمانی به سبب آماده‌سازی و رنگ‌آمیزی و بازرسی سطح، اتلاف نمی‌شود.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد فولاد گالوانیزه داشته باشید و تفاوت آن را با سایر فولادها بدانید، می‌توانید مطلب تفاوت فولاد ضد زنگ و فولاد گالوانیزه را در سایت بخوانید.

از ورق گالوانیزه معمولا در چه مواردی استفاده می‌شود؟

نکته مهم در مورد استفاده زا ورق‌های گالوانیزه این است که هرچه ورق گالوانیزه تولید شده یکنواخت‌‌تر باشد، قطعا کاربردهای وسیع‌تری دارد و طرفداران بیشتری هم خواهد داشت. در صورت عدم این یکنواختی، ورق گالوانیزه از کیفیت خوبی برخوردار نیست و نتایج کار بی کیفیت خواهد شد. از ورق گالوانیزه، معمولا در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • تولید خودرو
  • تولید کولر
  • آبگرمکن
  • یخچال
  • ورق ‌های شیروانی (برای انواع سقف کاذب)

در این مطلب، راجع به اهمیت گالوانیزه‌ کردن صحبت شد. همان طور که اشاره کردیم، گالوانیزه‌کردن فرآیندی است که باعث کاهش خوردگی و زنگ‌زدگی فلزات می‎‌شود؛ بنا بر این، در صورتی که در پروژه‌ی شما، احتمال تماس مواد گالوانیزه با مس یا برنج وجود دارد، به ویژه در محیط‌های مرطوب، باید بسیار مراقب باشید؛ زیرا احتمال خوردگیِ روی، افزایش می‌یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.