با انواع میلگرد آجدار آشنا شوید و کاربرد آن ها را بدانید + ویدئو

زمان مطالعه: 5 دقیقه

میلگردهای آجدار گرید متوسط که امروزه به ‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، در سال 1968 برای اولین‌بار استفاده شدند. از کاربردهای میلگرد آجدار می‌توان در مقاوم‌سازی بتن در انواع سازه‌ی بتنی مانند پل‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس BRT، ساختمان‌ها و برج‌ها اشاره کرد. آج روی میلگرد، کمک می‌کند تا بتن، بهتر به سطح میلگرد بچسبد. نوع الگو، فاصله و ارتفاع آج‌ها که بر روی میلگرد وجود دارد با توجه به نوع و استاندارد تولید، متفاوت است. اما این نوع میلگرد، انواع مختلفی دارد که در این مقاله در مورد آن‌ها مفصل توضیح خواهیم داد.

ویدئوی تولید میلگرد آجدار با استفاده از میلگرد ساده:

play-rounded-fill

تاریخچه تولید انواع میلگرد و ویژگی‌های مکانیکی آن‌ها

تاریخچه تولید انواع میلگرد

میلگرد تقویت‌کننده از جنس فولاد، بیشتر برای افزایش استحکام کششی بتن و به‌ عنوان عنصر کمکی برای جلوگیری از ترک خوردگی استفاده می‌شود. میلگرد آجدار جناقی یکی از انواع این نوع میلگرد است.

به دلیل ظاهر منحصر به فرد با نقش ربان‌مانند روی این میلگرد و قیمت پایینی که دارد، از آن برای کاربردهای زینتی نیز استفاده می‌کنند. میلگرد کلاس 40، حداقل فشار 40،000 پوند در متر مربع و میلگرد کلاس 60، 60،000 پوند در متر مربع را تحمل می‌کنند. در شکل زیر می‌توانید تصاویر میلگرد آجدار را مشاهده کنید.

انواع میلگرد ساده و آجدار
میلگرد آجدار نورد گرم

انواع میلگرد آجدار از نظر قطر اسمی

همان‌ طور که اشاره شد، شکل آج روی میلگردها متفاوت است و در ایران، سه گرید A2، A3 و A4، پُرکاربردترین میلگردها هستند.

اما علاوه بر تفاوت در نوع آج، این نوع میلگرد را می‌توان از نظر کاربرد و تولید نیز دسته‌بندی کرد که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

میلگرد ترمکس یا TMT

میلگردهای عملیات حرارتی‌شده با استفاده از فرآیند ترمومکانیکی بهبود داده می‌شوند و از مقاومت بالایی برخوردار هستند. استفاده از میلگرد ترمکس در سازه‌های بتنی، به‌ویژه در کنار سیمان مسلح (RCC)، مقاومت بالایی را ایجاد می‌کند.

استفاده از روش ترمکس، یکی از جدیدترین فرآیندها در تولید میلگردهای فلزی MS با خواص بهبود یافته، مانند استحکام، انعطاف‌پذیری، توانایی جوشکاری، قابلیت خم‌شدن و بالاترین استانداردهای کیفیت است.

ویژگی‌های میلگردهای TMT

  • شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری بهتر
  • استحکام خمشی بیشتر
  • مقاومت در برابر زلزله‌ی بیشتر، نسبت به میلگردهای ساده‎‌ی کربنی
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • مقاومت حرارتی بالا
  • اقتصادی و مقرون‌ به‌ صرفه
  • بدون از دست‌دادن مقاومت در اتصالات جوشی
  • امکان جوشکاری با الکترودهای معمولی

میلگرد آجدار مقاومت بالا یا HSD

میلگردهای آجدار مقاومت بالا، میلگردهایی هستند که سطح برآمده و پیچ‌خورده‌ای دارند و به ‌طور گسترده با هدف تقویت در ساخت و ساز به‌ کار بُرده می‌شوند و در اندازه یا بخش‌هایی از قطر 4 میلی‌متر تا 50 میلی متر تولید می‌شوند.

وجود دنده و برآمدگی روی سطح این نوع میلگردها باعث کاهش لغزش در بتن و افزایش پیوند بین بتن و میلگردها می‌شوند.

ویژگی‌های میلگرد HSD

  • مقدار کم کربن: میلگرد HSD از سطح کربن کمتری برخوردار است و در نتیجه، قابلیت شکل‌پذیری، استحکام و توانایی جوشکاری خوبی دارد.
  • استحکام خمشی بیشتر: میلگردهای HSD به خاطر استحکام خمشی عالی هنگام استفاده در بتن، به‌ خوبی شناخته شده‌اند.
  • قابلیت جوشکاری: از آنجایی که این میلگردها کربن کمتری دارند، نسبت به میلگردهای معمولی از قدرت جوشکاری 100٪  برخوردار هستند.
  • استحکام کششی بالا: میلگردهای HSD از مقاومت کششی بالایی برخوردار هستند. آن‌ها در فرآیند ساخت و ساز، جایی که خم شدن مجدد زیادی لازم است، مقاومت خوبی را ارائه می‌دهند.
  • دامنه‌ی کاربرد گسترده: این میلگردها دارای طیف وسیعی از کاربردها مانند ساخت ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی، پل‌ها و غیره هستند.
  • قابلیت انعطاف‌پذیری رضایت‌بخش: حداقل وزن و حداکثر استحکام را دارد و برای فشرده‌سازی و تقویت‌تنش، مناسب است.

مشخصات میلگرد فولادی تقویت شده

میلگردهای فولادی تقویت شده

بیشتر میلگردها از شمش‌های جدید فولادی، نورد می‌شوند. اما سایر آن‌ها از ضایعات فولادی یا ریل‌های قطار، نورد می‌شوند. میلگردها باید دارای نوعی شناسه باشند که می‌تواند برای شناسایی نورد تولیدکننده از آن‌ها استفاده شود.

سازمان بين المللي توسعه‌ي استاندارد امریکا (ASTM)، حکم شناسایی استانداردی را تعیین کرده است که همه‌ی میلگردها باید مطابق آن باشند:

شماره درج‌شده روی میلگرد، نشان‌دهنده‌ی اندازه‌ی میلگرد است:

به‌عنوان مثال، «N» به این معناست که میلگرد از یک شمش جدید، نورد شده است. «W» یعنی از فولاد قابل جوشکاری، نورد شده است و حرف «A»، نشانگر این است که میلگرد، از ریل قطار، نورد شده است.

درجه شناسایی میلگرد باید ذکر شود:

درجه، نشانگر قدرت عملکرد میلگرد است. این درجه شناسایی، 60 یا 75 یا در واحد متریک 420 یا 520 است.

نمادی که کارخانه سازنده میلگرد را نورد می‌کند، باید درج شود:

این نماد، معمولا یک حرف یا یک نماد ساده است.

منظور از میلگرد آجدار سردار چیست؟

یکی از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد آجدار، میلگرد سردار یا همان میلگرد کلاه‌دار است که در فونداسیون ساختمان استفاده می‌شود. امروزه استفاده از این نوع میلگرد، باعث شده که فضای کافی برای استفاده از میلگرد در پی‌ریزی ساختمان و فنوداسیونوجود داشته باشد. میلگرد آجدار سردار از ظنر شکل ظاهری به سه دسته تقسیم می‌شود:

  •  بیضی یا مربعی شکل
  •   دایره
  • مستطیل

استفاده از میلگرد بیضی باعث ایجاد فاصله بیشتر در بین سایر میلگردها می‌شود؛ این در حالی است که نوع مربع و مستطیل آن، در جایگذاری میلگردهای بالایی مشکل ایجاد می‌کند. در حال کلی، میلگردهای آجدار سردار، به سه روش اصطکاکی، روش جوشی یا روش رزوه‌ای ساخته و روانه‌ی بازار فولاد می‌شوند.

علامت میلگرد آجدار در اتوکد

در نقشه خوانی مربوط به آرماتورها، برای میلگرد آجدار یک علامت درنظر گرفته می‌شود که هرکدام از حروف آن دارای معانی زیر هستند:

  1. قطر میلگرد
  2. تعداد میلگرد
  3. فواصل میلگرد
  4. طول میلگرد

به طور کلی، فرمول نمایش آرماتور (میلگرد) در نقشه های اجرایی به صورت زیر است:

 AϕB@C

دریافت آخرین قیمت میلگرد

میلگردهای فولادی تقویت‌شده با مقاومت کمتر، تنها سه علامت دارند که نورد تولیدکننده‌ی میلگرد، اندازه‌ی میلگرد و نوع فولاد مورد استفاده را مشخص می‌کند. فولاد تقویت‌شده با استحکام بالا، از یک سیستم خطی مداوم برای نشان‌دادن درجه‌ی فولاد استفاده می‌کند.

اگر میلگرد، شامل دو خط باشد، نشان می‌دهد که میلگرد، به میلگردهای 75000 psi نورد شده است. هنگامی که یک خط وجود دارد، نشانگر یک میلگرد نوردشده‌ی تحت فشار 60،000 psi است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. Agustin می گوید

    I really like it when people come together and share ideas.
    Great website, keep it up!

Hide picture