اتصالات لوله فولادی، مسی و پلیمری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

همان طور که می‌دانید لوله‌ها برای انتقال سیالات مختلف در صنعت استفاده می‌شوند. در این بین برای تغییر جهت دادن به مسیر لوله‌ها، ایجاد انشعاب، اتصال دو لوله به یکدیگر از اتصالات لوله‌ای استفاده می‌شود. در این فرایند لوله‌های همانند در وزن، جنس و مقاطع یکسان به یکدیگر متصل می‌شوند. در این مقاله به بررسی انواع اتصالات لوله فولادی، مسی و پلیمری خواهیم پرداخت.

برای اطلاع از قیمت لوله فولادی، روی لینک زیر کلیک کنید:

«قیمت روز لوله» 

نقش اتصالات لوله

اتصالات لوله

لوله‌های مورد استفاده در صنعت در دسته‌های فولادی، مسی، گالوانیزه، آهنی، برنجی، پلیمری و … تقسیم بندی می‌شوند. انتخاب نوع لوله مورد استفاده بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. در برخی موارد نیاز است تا با متصل نمودن لوله‌ها به یکدیگر جریان سیالات را برقرار کرد.

اتصالات لوله‌های بر اساس جنس، اندازه و سطح مقطع لوله به روش‌های گوناگون انجام می‌شود. روش‌هایی مانند جوشی، فشاری، لحیم‌کاری، دنده‌ای و … که موجب اتصال دو لوله به یکدیگر می‌شوند.

در این قسمت در مورد انواع اتصالات بر اساس جنس و نوع لوله خواهیم پرداخت.

اتصالات لوله فولادی

لوله‌های فولادی مورد استفاده در صنعت از جنس گالوانیزه یا همان لوله فولادی درزدار هستند. یکی از پرکاربردترین نوع لوله‌های صنعتی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع لوله‌های فولادی برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی داخل و بیرون لوله‌ها از لایه‌ای آلیاژ استفاده می‌کنند که این فرایند گالوانیزه نامیده می‌شود.

اتصالات لوله فولادی یا گالوانیزه بر اساس چندین استاندارد جهانی مانند استاندارد ژاپن، استاندارد بریتانیا، استاندارد آلمان، استاندارد ملی آمریکا، استاندارد جهانی ایزو و البته استاندارد کشور عزیزمان ایران انجام می‌شود.

هر کدام از این نوع استانداردها، دستورالعمل‌های متفاوت برای اتصالات خود دارند. به عنوان مثال استاندارد بریتانیا بر اساس لوله‌های سنگین، متوسط و سبک انجام می‌شود. علاوه بر این استفاده از لوله‌های سبک را برای اتصالات لوله‌کشی آب در ساختمان مجاز نمی‌داند.

این استاندارد به شما اجازه می‌دهد تا روکش گالوانیزه با ضخامت هفتاد میکرون بر لوله‌ها انجام شود و مقدار آن از 500 گرم تجاوز نکند.

همان طور که گفته شد اتصالات لوله‌ها به روش‌های مختلف قابل اجرا است. روش‌های مهره ماسوره، بوشن، زانویی، درپوش، مغزی و سه‌راهی از شیوه‌های اتصال لوله‌های فولادی گالوانیزه شده به شمار می‌آیند.

در اتصالات لوله‌ها، جنس اتصال نیز باید مشخص شود. جنس اتصالات می‌تواند از نوع خود لوله و یا سایر موارد باشد. در اتصالات لوله فولادی جنس اتصالات از چدن چکش‌خوار یا فولاد گالوانیزه است. بیشترین کاربرد اتصالات لوله فولادی گالوانیزه در شبکه آب‌رسانی است.

روش اتصال بوشن: این روش به سه دسته بوشن ساده، بوشن تبدیل و روپیچ توپیچ تقسیم می‌شود. از یک قطعه استوانه‌ای شکل برای متصل کردن لوله‌ها استفاده می‌شود.

روش زانوی جوشی فولادی: در برخی موارد نیاز است تا زاویه لوله تغییر پیدا کند، با کمک زانوی جوشی فولادی این کار امکان‌پذیر می‌شود.

روش مغزی: در این روش اتصال از یک قطعه لوله دو سر دنده برای متصل نمودن فیتینگ ها به یکدیگر یا به شیرها استفاده می‌شود.

روش سه‌راهی لوله: این روش بیشتر برای ایجاد انشعاب در لوله‌ها استفاده می‌شود. برای داشتن سه انشعاب از یک لوله از سه‌راهی لوله استفاده می‌شود.

روش مهره و ماسوره: هرگاه بخواهیم دو لوله را به یکدیگر و یا به قطعات دیگر مانند دستگاه متصل نماییم از مهره و ماسوره استفاده می‌کنیم. سه قطعه به هم پیوسته مهره و ماسوره را تشکیل می‌دهند. نحوه کار به این صورت است که دو قطعه هر یک به یک طرف لوله متصل شده و قطعه دیگر این دو قسمت را به یکدیگر متصل می‌کند.

بیشترین کاربرد برای اتصال لوله‌ها به آبگرم کن یا اتصال لوله‌ها در طول‌های بلند و یا مدارهای بسته است.

روش درپوش: از این روش برای بستن مجاری باز در لوله‌های استفاده می‌شود.

قوانین مورد نیاز در اتصالات لوله فولادی

  • در این نوع اتصال با توجه به اینکه بیشترین کاربرد را در شبکه آب‌رسانی دارد، باید مطابق با جنس و اندازه لوله‌های دیگر استفاده شود.
  • هموار بودن سطح داخلی لوله‌ها به منظور اینکه حرکت آب داخل لوله‌ها بدون مشکل انجام شود.
  • استفاده از مهره ماسوره با قطعه میانی تخم‌مرغی یا مخروطی شکل
  • دارا بودن اعتبار ساخت قطعات اتصالات لوله، شیرها و دیگر اجزای لوله‌کشی
  • بالا بودن کیفیت ساخت بر اساس استاندارد مورد تایید

اتصالات لوله‌های مسی

اتصالات لوله‌های مسی

لوله‌های مسی یکی از انواع لوله‌های فلزی است که به دلیل مقاومت بالای کششی بیشتر در سیستم لوله‌کشی سرمایش و گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید لوله‌های مسی به صورت شاخه‌ای انجام می‌شود. در بسیاری از آبگرم کن ها، کولرها، دستگاه‌های تهویه مطبوع، وسایل الکتریکی و بهداشتی و … کاربرد دارد.

روش اتصالات لوله‌های مسی در بیشتر مواقع همانند اتصالات لوله‌های فولادی است. شیوه‌های مختلفی مانند U مسی، چهارراه، زانوی 45 درجه، زانوی 90 درجه و سه‌راه را می‌توان نام برد.

اتصالات لوله‌های مسی به صورت لحیمی مویینگی یا فیتینگ فشاری صورت می‌گیرد. اتصال لوله مسی یا لوله مس یا فیتینگ ها بیشتر در سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب و خطوط گازرسانی استفاده می‌شود که بدون آن‌ها به هیچ عنوان لوله‌کشی انجام نمی‌شود. در واقع فیتینگ های مسی بر اساس نوع اتصال دسته‌بندی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید در مورد لوله مسی و انواع آن بدانید

روش لحیم‌کاری لوله مسی

قبل از انجام اتصال مویینگی باید سطح دو قطعه در محل اتصال به صورت کامل تمیز شده باشد. مفتول مورد استفاده برای لحیم تا رسیدن به دمای ذوب حرارت داده شده تا بتواند فضای خالی مویینه بین دو قطعه را پر کند. جنس این مفتول از نوع نرم و جنس آلیاژهای قلع نقره یا قلع آنتیموان است.

روش جوشکاری لوله مسی

جوشکاری برای لوله‌های مسی موجب اتصال مستحکم آن‌ها شده و از این رو تا سالیان طولانی قابل استفاده است. در این روش باید دقت داشته باشید تا انتهای لوله‌ها پهن‌تر باشند.

روش اتصالات فشرده لوله مسی

این روش با قرارگیری یک حلقه نرم یا یک ماده الاستومر بر روی لوله و محل اتصال فشرده می‌شود. با توجه به توضیحات عمر روش لحیم‌کاری بیشتر از روش فشرده‌سازی است.

اتصالات لوله‌های پلیمری

اتصالات لوله‌های پلیمری

تا قبل از تولید پلیمر و استفاده از آن در صنعت لوله‌سازی غالبا از لوله‌های فلزی، فولادی، گالوانیزه و … در سیستم لوله‌کشی صنایع مختلف استفاده می‌شد. اما ایجاد خوردگی، ضدزنگ نبودن این لوله‌ها، تغییر کیفیت در برابر واکنش‌های شیمیایی و … موجب شد تا لوله‌های پلیمری یا لوله‌های پلاستیکی بیشترین کاربرد را در صنعت داشته باشد.

لوله‌های پلیمری بیشتر در سیستم آب‌رسانی و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایایی مانند مقاومت در برابر خوردگی و فرسایش، ضدزنگ بودن، وزن کم، حمل آسان و … موجب فراگیر شدن استفاده از این لوله‌ها شده است.

اما در مقابل گاز اکسیژن به راحتی می‌تواند در لوله‌های پلیمری نفوذ کرده و موجب وارد شدن آسیب‌هایی مانند خوردگی و پوسیدگی از درون دستگاه‌هایی مانند رادیاتورها، شیرآلات و … شوند.

روش‌های اتصال لوله‌های پلیمری

به دلیل ویژگی نرم بودن و قابلیت انعطاف‌پذیری بالای لوله‌های پلیمری به راحتی با خم نمودن آن می‌توان حالت و فرم دلخواه را در آن ایجاد نمود. بدون استفاده از زانو و وسایل دیگر به آسانی خمیدگی مورد نظر را انجام داده و لوله را در مسیر دلخواه قرار دهید.

لوله‌ها از جمله مقاطع فولادی هستند که در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارند. این قطعات در انواع مختلف فولادی، مسی، پلیمری، برنجی، آهنی و … تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در برخی مواقع نیاز است تا با ایجاد تغییر شکل و فرم در لوله‌ها جریان سیالات را هدایت نمود به همین دلیل شیوه‌های اتصالات گوناگون به وجود آمدند. روش‌های اتصالات بسته به نوع و اندازه لوله به صورت‌های مختلف انجام می‌شود. در این مقاله از شرکت اصفهان آهن سعی شد تمامی اتصالات مربوط به انواع لوله‌ها بررسی شده و اطلاعاتی در اختیار شما قرار داده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.