پروفیل لنگه دری و کاربردهای آن

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شاید شما هم با دیدن پنجره‌ها و هنگام عبور از درب این سوال برایتان پیش آمده باشد که این چهارچوب‌ها که باعث شدند تا شیشه‌ها و درب‌ها استوار و محکم بایستند چگونه ساخته می‌شوند؟

پروفیل لنگه دری سطح مقطع فولادی مورد استفاده در ساخت درب و پنجره است. با ما همراه باشید تا پاسخ این دست سوالات را در پایان مطالعه این مقاله از شرکت اصفهان آهن به دست آورید.

نقش پروفیل لنگه دری در صنعت ساختمان

پروفیل‌ها از جمله مقاطع فولادی توخالی هستند که در بخش‌های مختلف صنایع گوناگون استفاده می‌شوند. انواع پروفیل گالوانیزه، مبلی، صنعتی، ساختمانی در شکل‌های متنوع تولید و به بازار عرضه می‌شوند. یکی از پرکاربردترین نوع پروفیل، پروفیل مورد استفاده در ساخت درب و پنجره است که با نام پروفیل لنگه دری شناخته می‌شود.

پروفیل لنگه‌دری با نام پروفیل 508 در بازار فولاد نیز تولید و عرضه می‌شود. این پروفیل یکی از چهار نوع پروفیل ( پروفیل سپری، پروفیل زوار یا فرانسوی، پروفیل کلافی و پروفیل لنگه دری) مورد استفاده در ساخت درب و پنجره است.

ابعاد پروفیل لنگه دری

پروفیل لنگه‌دری یا دو لبه یا 508 در اندازه و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. ضخامت تولید این محصول بین دو الی چهار میلی‌متر است. هر کدام از این اندازه‌ها دارای کاربری متفاوت است.

پروفیل لنگه‌دری با ضخامت دو میلی‌متر در ساخت درب و پنجره‌های معمولی و پروفیل لنگه‌دری با ضخامت چهار میلی‌متر در ساخت درب و پنجره‌های با اندازه‌های بزرگ برای استفاده در برج‌ها و ساختمان‌های بزرگ تولید می‌شوند. تولید این محصول به صورت شاخه‌ای است. طول هر شاخه به شش الی دوازده متر می‌رسد.

پروفیل لنگه دری و کاربردهای آن
پروفیل لنگه دری و کاربردهای آن

نحوه تولید پروفیل لنگه دری

مرغوب بودن و کیفیت پروفیل لنگه دری تولید شده به نوع ماده اولیه مورد استفاده در ساخت آن بستگی دارد. استفاده از ورق‌های سیاه یا روغنی طی فرایند نورد، پروفیل لنگه‌دری را تشکیل می‌دهد. همان طور که می‌دانید فرایند نورد به دو صورت گرم و سرد انجام می‌شود.

بسته به اندازه ضخامت ورق استفاده شده در تولید پروفیل لنگه‌دری، فرایند نورد سرد با دمای مشخص انجام می‌شود. از فرایند نور گرم برای فرم دهی و شکل دادن پروفیل لنگه‌دری های با ضخامت بالا استفاده می‌شود. در این فرایند با گرم نمودن ورق فولادی استفاده شده، آرام آرام در این ورق مقداری خمش ایجاد می‌شود و در نهایت مقطعی همانند لوله‌های فولادی تولید می‌شود.

با کمک جوشکاری محل درزهای لوله‌ها را پوشش می‌دهند. استفاده از روش‌های مختلف جوشکاری ( جوشکاری مقاومت الکتریکی، جوشکاری با فرکانس بالا و جوشکاری پودری) موجب تغییر قابلیت‌های پروفیل لنگه‌دری می‌شود.

برای مشاهده قیمت پروفیل و قوطی به صورت روزانه کلیک کنید

لوله‌های جوش داده شده با اتصالات صحیح و محکم با عبور از غلطک های نورد مخصوص فرم دهی شده و در پایان تولید پروفیل لنگه دری را منجر می‌شود. پس از تولید پروفیل‌ها در اندازه‌های شش الی دوازده متری برش داده شده و به صورت شاخه‌ای دسته بندی می‌شوند.

در روش دیگر فرایند نورد سرد، برای تولید پروفیل لنگه‌دری، بلوک‌های فلزی در دمای کوره حرارت داده می‌شوند و پس از رسیدن به مقدار دمای مورد نظر وارد قسمت نورد شده و با عبور از غلطک ها و سرد شدن به قسمت بازپخت رفته و در طی فرایند نورد سرد به پروفیل لنگه‌دری تبدیل می‌شوند.

استاندارد تولید پروفیل لنگه دری

رعایت قوانین و استانداردهای لازم برای تولید پروفیل موجب تایید پروفیل می‌شود. در ساخت پروفیل لنگه دری از استانداردهای خاص و ویژه‌ای به کار گرفته شده است. استفاده از استاندارهای ملی 7336 و 7338 و هم چنین استاندارد هندی IS 4351 از جمله این موارد است. پروفیل های لنگه دری تولید شده با هر یک از این استانداردها می‌تواند ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فردی داشته باشد.

بسته بندی پروفیل لنگه دری

پروفیل لنگه‌دری به صورت شاخه‌های شش الی 12 متری برش داده می‌شوند. به منظور سهولت در جابجایی، حمل و نقل و نداشتن مشکلاتی اعم از باز شدن بسته‌بندی‌ها از بندیل برای بسته بندی پروفیل لنگه‌دری استفاده می‌شود. این بندیل ها با کمک تسمه‌های مخصوص محکم می‌شوند.

مشخصات محصول نهایی به صورت پلاک بر روی بسته‌ها موجود است. مواردی از جمله نشان کارخانه تولیدکننده، شماره شناسایی پروفیل، شماره بندیل و بسته و هم چنین علامت تایید بخش کنترل کیفی محصولات در این پلاک قرار دارد. وجود پلاک مشخصات تضمین کننده کیفیت پروفیل لنگه دری است.

مشخصات پروفیل لنگه دری

هر پروفیل لنگه‌دری تولید شده بسته به نوع ماده اولیه و ورق فولادی استفاده شده در تولید آن دارای ویژگی‌های خاصی است.

  • ویژگی‌های ظاهری
  • ویژگی‌های شیمیایی

شکل و ظاهر پروفیل لنگه‌دری به صورتی است که موجب شده تا به آسانی از سایر پروفیل‌ها تشخیص داده شود. وجود دو لبه در دو سمت پروفیل لنگه‌دری از مشخصه‌های ظاهری آن است. در واقع وجود این لبه‌ها موجب تثبیت و ثابت ماندن پروفیل در چهارچوب می‌شود.

به دلیل استفاده از ورق سیاه نوع St37 در تولید پروفیل لنگه دری، ویژگی‌های شیمیایی مشابهی با ورق سیاه را دارا است. در نتیجه به دلیل وجود کربن کم در این نوع ورق، پروفیل لنگه دری از مقاومت بالایی برخوردار خواهد بود.

انجام عملیات جوشکاری، قابلیت رنگ‌کاری و تولید در رنگ‌های مختلف از جمله قابلیت‌هایی است که به دلیل این ویژگی شیمیایی در پروفیل لنگه دری ایجاد می‌شود.

کاربرد پروفیل لنگه دری

عمده‌ترین کاربرد پروفیل لنگه دری استفاده برای ساخت چهارچوب درب و پنجره است. علاوه بر این تولید چهارچوب فرانسوی یا زوار توسط پروفیل لنگه دری انجام می‌شود. اکثر چهارچوب‌های UPVC از این نوع پروفیل تولید می‌شوند.

در حالت کلی برای تولید درب و پنجره فولادی، نرده‌های فولادی، گوشه پله‌ها و دیوارهای کارخانه‌ها از پروفیل لنگه‌دری استفاده می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل لنگه دری

پروفیل لنگه دری یکی از انواع پروفیل به شمار می‌رود. در نتیجه قیمت آهن، فولاد، نوسانات بازار داخلی و خارجی فولاد، میزان عرضه و تقاضا می‌تواند از موارد تاثیرگذار بر قیمت این نوع پروفیل باشد. قیمت این محصول بر اساس واحد کیلوگرم مشخص می‌شود.

بهتر است قبل از هر گونه اقدام به خرید پروفیل لنگه دری از قیمت آهن در بازار مطلع شوید. کارشناسان با تجربه و متخصصین ما در شرکت اصفهان آهن با ارائه مشاوره می‌توانند به شما در خرید مناسب و بهینه پروفیل لنگه‌دری کمک شایانی نمایند.

یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین پروفیل‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی پروفیل لنگه‌دری است. در ساخت چهارچوب درب و پنجره از پروفیل لنگه دری استفاده می‌شود. ورق سیاه و ورق روغنی به عنوان ماده اولیه در تولید پروفیل لنگه دری به کار گرفته می‌شوند. وزن سبک، مقاومت بالا و نصب آسان این محصول موجب شده تا در ساخت چهارچوب درب و پنجره از پروفیل لنگه دری استفاده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.