کاربرد انواع ورق در خودروسازی

زمان مطالعه: 5 دقیقه

صنعت خودروسازی، یکی از متقاضیان عمده ورق‌های فولادی در کشور به شمار می‌رود. اگر نگاهی به آمارهای جهانی بیندازید، متوجه خواهید شد که 12 درصد از فولاد که در سطح دنیا تولید می‌شود، در صنعت خودروسازی به‌مصرف می‌رسند.  موضوعی که ما در این متن قصد داریم در مورد آن با شما صحبت کنیم، کاربرد انواع ورق در خودروسازی است. اگر می‌خواهید در این باره چیزی بدانید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

کاربرد ورق‌های فولادی را می‌توان در صنایع مختلفی دید؛ از صنعت پتروشیمی و پالایشگاه گرفته تا خودروسازی! به همین دلیل، اطلاع از قیمت ورق فولادی، برای بسیاری از صنایع اهمیت دارد.

ورق فولادی چیست؟

ورق‌های فولادی، صفحاتی بسیار نازک هستند و یکی از مهم‌ترین مشخصه‌هایشان، کم بودن ضخامت آنهاست. ضخامت این محصولات بین 0.4 تا 6 میلی‌متر می‌باشد و در صنایعی مختلفی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ورق فولادی

از دیگر مشخصات ورق‌های فلزی، می‌توان به نازک بودن و قابلیت شکل‌پذیری و فرم‌دهی آن‌ها اشاره کرد. از انواع ورق‌های فولادی می‌توان به نوع گالوانیزه،رنگی و سیاه اشاره کرد که هرکدام مزیت‌های زیادی دارند و در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

دلایل استفاده از ورق‌ در خودروسازی

با اینکه صنعت خودروسازی در حال حرکت از سمت سنتی بودن به سمت مدرنیته است، اما با این حال، بشر هنوز نتوانسته یک جایگزین مناسب برای این ورق بیابد. برخی از ویژگی‌های بی‌نظیر فولاد که باعث شده این صنعت یکی از مشتریان بلامنازع آن باشد به شرح زیر است:

بالا بودن دوام و استحکام فولاد

بالابودن دوام، یکی از دلائل استفاده از ورق در خودروسازی است. بالا بودن دوام در هر صنعتی، می‌تواند با مزیت‌های زیادی برای آن صنعت به همراه باشد. چنانچه فولاد و آلومینیوم را با هم مقایسه کنید، نیز به این مساله پی خواهید برد که فولاد از ویژگی‌های مقاومتی بالاتری برخوردار است و می‌تواند به این واسطه، بسیاری از نیازهای صنعت خودروسازی را مرتفع کند.

ورق های مورد استفاده در صنعت خودرو سازی

اگر صنعتگران تولید خودرو بتوانند خودرویی با دوام بالا و قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهند، قادر خواهند بود به بهترین شکل ممکن رضایت مشتریان را به دست آورند. کنترل قیمت فولاد و استفاده از فولاد با کیفیت در تولید خودرو، می‌تواند باعث شود که کارخانه‌های فعال در این حوزه، از تمام تلاش و توان خود برای ارائه بهترین محصول استفاده کنند.

استفاده از ورق در خودروسازی، نه تنها صنایع خودروسازی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، بلکه می‌توانند مزیت‌هایی را نیز شامل حال خریداران خودرو کنند. استفاده از فولاد با دوام در تولید خودرو می‌تواند باعث افزایش طول عمر وسایل نقلیه شده و هزینه‌های جانبی و مازاد را بر خریداران تحمیل نکند.

سازگاری با محیط زیست

از دیگر مزیت‌های استفاده از ورق در خودروسازی، سازگاری بالای آن با محیط زیست است. معمولا محصولات و موادی را که بتوان چندین مرتبه بازیافت کرد و مورد استفاده قرار داد محصولات و یا مواد سازگار با محیط زیست می‌خوانند. فولاد نیز از جمله موادی است که قابلیت بازیافت داشته و می‌تواند بهترین عملکرد را در چرخه محیط زیست از خود به جای بگذارد.

در ضمن خوب است بدانید که این فلز در اثر بازیافت با کاهش خواص مکانیکی رو به رو نخواهد شد و این مزیت باعث شده امروزه بسیاری از صنایع از حضور ورق‌های فولادی بهره ببرند.

بالا بودن امنیت در فولاد

از دیگر مزیت‌های ورق در خودروسازی، بالا بودن امنیت در آن است. حضور خصوصیاتی همچون بالا بودن سختی، بالا بودن میزان استحکام و خواص مکانیکی آن بر می‌گردد. این فلز می‌تواند میزان بالایی از انرژی را به خود جذب کرده و از جان سرنشینان در حوادث رانندگی محافظت به عمل آورد.

بالا بودن خاصیت انعطاف پذیری

از دیگر دلائل کاربرد ورق در خودروسازی، می‌توان به بالا بودن انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد. این خصوصیت به طراحان و تولیدکنندگان خودرو کمک می‌کند تا در قسمت‌هایی مانند کابین و یا بدنه، عملیات فرم‌دهی و تغییر شکل را به راحتی انجام دهند و با هیچ محدودیتی در این میان مواجه نشوند.

انواع ورق‌ در خودروسازی و ویژگی‌های هرکدام

انواع و اقسام ورق فولادی در قسمت‌های متفاوت یک ماشین از جمله شاسی، ترمز، چرخ، ستون، سقف، موتور، صفحات بدنه و سیستم اگزوز به کار برده می‌شود. از انواع آن‌ها در صنعت خودروسازی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ورق ضد زنگ

این محصول، از نوع آلیاژ 304 بوده و از جمله کاراترین و مفیدترین محصولات موجود در این صنعت به شمار می‌رود. در ساخت قسمت‌هایی مانند فویل، سیم، لوله و تسمه از آن استفاده می‌کنند.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه

این محصول، در برابر خوردگی و نمک‌های موجود در آب از مقاومت بالایی برخوردار است. از دیگر مزیت‌های موجود در این ورق می‌توان به یکدستی در ظاهر و منعطف بودن آن اشاره کرد. ضخامت آن، بین 0.4 تا 2 میلی‌متر بوده و معمولا در عرض‌ 800 تا 1800 میلی‌متر ارائه می‌گردد. خوب است بدانید که این محصول، خاصیت رنگ‌پذیری بالایی نیز دارد.

ورق‌ ASTM A36

ورق‌ ASTM A36 به روش نورد گرم تولید شده و در ساخت بدنه خودرو از آن، به‌وفور استفاده می‌شود.

ورق روغنی

این مقطع فولادی، تحت عملیات نورد سرد تولید شده و در ساخت بدنه از آن استفاده می‌کنند. در ساخت مقاطع چهارگوش، این محصول، کارایی زیادی از خود نشان می‌دهد. ورق‌ سرد رنگ‌پذیری بالایی داشته، قابلیت جوشکاری قابل ملاحظه‌ای را می‌توان از آن شاهد بود و گزینه بسیار مناسبی در ساخت خودروها به شمار می‌رود.

ورق C1010

از این محصول، در ساخت اجزای بدنه خودرو استفاده می‌کنند. از جمله مزیت‌های آن، می‌توان به مناسب بودن آن برای جوشکاری اشاره کرد. ورق C1010 به دو روش نوردگرم و نورد سرد تولید می‌شود.

ورق فولادی DP

ترکیبات شیمیایی و سیکل حرارتی انجام شده در این محصول، باعث شده که در ساختار آن،دو فاز فریت و مارتنزیت وجود داشته باشد. مارتنزیت سختی و استحکام بالایی داشته و از جمله جدیدترین متریال‌های مورد استفاده در صنعت خودرو به شمار می‌روند.

ورق فولادی‌ TRIP

ورق فولادی‌ TRIP، به دلیل ساختار خاصی که دارد؛ دارای مزیت‌هایی همچون مقاومت در برابر ضربه، قابلیت فرم‌دهی، افزایش طول و غیره است. معمولا برای ساخت بدنه خودروهای جدید از این محصول، زیاد استفاده می‌کنند.

ورق کربن متوسط

این محصول، دارای قابلیت‌هایی مانند ماشین‌کاری، عملیات حرارتی و کشش سرد بوده که یکی از انواع متداول آن، فولاد 1045 است و به همین یکی از انواع ورق در خودروسازی می‌باشد

در ساخت اکسل ماشین‌های سنگین معمولا از این نوع فولاد استفاده می‌کنند. برای اینکه در مورد انواع فولاد به کار رفته در صنعت خودرو اطلاع داشته باشید، می‌توانید فولاد عضو مهم و جدانشدنی صنعت خودرو  را بخوانید.

موضوع مهمی که در این متن به بحث و بررسی آن پرداختیم، دلائل و کاربرد استفاده از ورق در خودروسازی بود. این محصولات، مزیت‌های زیادی دارند که از آن جمله می‌توان به بالا بودن مقاومت در برابر خوردگی، بالا بودن ایمنی، وزن کم و قابلیت انعطاف‌پذیری اشاره کرد.

البته خوب است بدانید انواع و اقسام زیادی از این مقطاع فولادی در این صنعت استفاده می‌شود و با توجه به ویژگی‌هایی که دارند و تناسب آنها با نیازهای موجود، یکی از محصولات فولادی به کار گرفته می‌شود. از انواع ورق‌های فولادی موجود می‌توان به نوع روغنی گالوانیزه، فولاد ضد زنگ و غیره اشاره داشت.

دلایل استفاده از ورق‌ در خودروسازی چیست؟

سازگاری با محیط زیست، مقاومت و امنیت بالا، قابلیت انعطاف‌پذیری و بالابودن
استحکام ودوام از جمله دلائل استفاده از این محصول در خودروسازی هستند.

کدام ورق‌های فولادی در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند؟

روغنی، گالوانیزه، فولاد DP، ضد زنگ و چند نوع روق دیگر از جمله محصولاتی سهتند که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.