ورق فولادی پوشش‌ دار چیست و چطور ساخته می‌شود؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

از صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر یاد می‌شود. صنعت مادر به آن دسته صنایعی گفته می‌شود که محصولات آن به طور مستقیم به دست مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد؛ در عوض این محصولات در سایر کارخانه‌ها برای تولید محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از این محصولات که کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد، ورق فولادی پوشش‌دار است. در این مقاله قصد داریم تا با این نوع از ورق‌های فولادی بیشتر آشنا شویم؛ همچنین شما می‌توانید از طریق وبسایت اصفهان آهن، از آخرین قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت ورق آهنی مطلع شوید.

فایل صوتی

فایل ویدئویی

ورق فولادی پوشش‌ دار چیست؟

ورق‌های فولادی از محصولات پرکاربردی هستند که در صنایعی مانند لوازم خانگی و خودروسازی استفاده زیادی دارند. این ورق‌ها با هدف افزایش زیبایی و استحکام محصولات به کار می‌روند. ورق فولادی پوشش‌دار از ترکیب ورق‌های فولادی معمولی با سایر مواد به وجود می‌آید. ورق فولادی پوشش‌دار نسبت به نوع عادی از کیفیت، استحکام و زیبایی بیشتری برخوردار است و به خاطر افزایش مقاومت در برابر خوردگی، طول عمر بیشتری هم دارد.

ورق فولادی پوشش‌دار چیست

 از مهم‌ترین انواع ورق فولادی پوشش‌دار می‌توان به ورق گالوانیزه، ورق آلوزینک، ورق رنگی و ورق قلع‌اندود اشاره کرد. در ادامه به بررسی روش‌های پوشش‌دار کردن ورق فولادی و همچنین ورق گالوانیزه به عنوان یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین انواع ورق‌های فولادی پوشش‌دار می‌پردازیم.

ورق فولادی پوشش‌ دار چطور ساخته می‌شود؟

برای پوشش‌دار کردن ورق‌های فولادی از مواد مختلفی استفاده می‌شود؛ از جمله:

  1. روی
  2. آلومینیوم – روی
  3. سرب
  4. مواد آلی
  5. لعاب

استفاده از هر یک از این مواد ویژگی‌های خاصی را به ورق فولادی می‌دهد.

ورق فولادی پوشش‌ دار شده با سرب

فولاد به خودیِ خود نسبت به آهن مقاوم‌تر است و در برابر خوردگی و پوسیدگی استحکام بیشتری دارد؛ اما گاهی و به خاطر برخی استفاده‌های خاص نیاز است تا بر میزان مقاومت آن افزود. یکی از راهکارهای موثر و رایج، استفاده از روکش سربی و یا آلیاژ سرب و قلع (که به نام حلب سربی هم شناخته می‌شود و از ترکیب دو فلز سرب و قلع به نسبت 80 به 20 یا 90 به 10 ساخته می‌شود) است.

ورق فولادی پوشش‌دار شده با سرب

در این روش یک لایه از حلب سربی را به نازکی 20 میکرون روی ورق فولادی می‌کشند و محصول آن، فولاد ضد زنگی است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی، زنگ‌زدگی و پوسیدگی دارد. از ورق فولادی پوشش‌دار شده با سرب یا حلب سربی در ساخت سقف‌ها، آب‌روها، پوشش زیرین سازه‌ها و مواردی از این دست استفاده می‌شود. در ضمن بهتر است قسمت‌های انتهایی و یا بریده شده این ورق‌ها را با استفاده از لحیم، به صورت موضعی مقاوم‌سازی کرد.

ورق فولادی پوشش‌ دار شده با مواد آلی

اگر به دنبال ورق‌های فولادی هستید که علاوه‌بر استحکام، از زیبایی ظاهری هم برخوردار باشند، پیشنهاد ما ورق فولادی پوشیده شده با مواد آلی است! این مواد که جزء روش‌های مدرن پوشش‌دار کردن ورق فولادی به حساب می‌آیند، گرماچسب بوده و رنگ‌بندی متنوعی را در اختیار مشتری قرار می‌دهند. مواد آلی مورد استفاده برای پوشش ورق‌های فولادی را می‌توان به چند دسته اصلی تقسیم کرد:

  • پلاستیک‌های  P.V.C (پوشش رنگی)
  • پلی وینیل
  • فلوراید (P.V.F2)
  • پلی استرها
  • فیلم P.V.C ( استلوتیت)

پوشش پلاستیک P.V.C

پلاستیک P.V.C را روی فولاد پوشش‌دار شده با روی – آلومینیوم به‌کار می‌برند. یک سطح آن زمخت و چرم مانند است و در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. سطح دیگر معمولا با یک ماده ضدخوردگی پوشیده می‌شود و دارای پرداختی از پلی استر است. باید در هنگام حمل‌و‌نقل دقت کرد تا سطح بیرونی صدمه نبیند. از این نوع ورق فولادی در ساخت سقف‌ها و همچنین محیط‌های شیمیایی استفاده می‌شود. طول عمر این محصول در شرایط غیردریایی می‌تواند به 20 سال هم برسد.

ورق فولادی PVC

پوشش پلی استر

از پلی استر یا پلی استر سیلسیم می‌توان برای پوشش دادن به ورق‌های گالوانیزه استفاده کرد. این محصول نسبت به محصول قبل مقاومت کمتری دارد و می‌تواند تا 10 سال بدون نیاز به تعمیرات دوام بیاورد. البته باید به این نکته توجه داشت که ورق فولادی پوشش‌دار شده با پلی استر گزینه مناسبی برای مناطق گرم، مرطوب و دریایی نیست.

پوشش P.V.F2

ورق‌های فولادی گالوانیزه را می‌توان با P.V.F2 (فلوئوروکربن خنثی) پوشش داد. محصول آن مقاومت بسیار بالایی دارد و تقریبا در همه‌جا قابل استفاده است؛ البته باید مراقب بود تا سطح آن دچار آسیب فیزیکی نشود. این محصول دارای سطحی صاف است که به‌راحتی می‌توان آن‌را تمیز کرد.

ورق فولادی پوشش‌ دار شده با لعاب

این محصول به واسطه رنگ استاندارد (سفید براق) و همچنین سطح صاف خود، نور را منعکس می‌کند. از همین رو بیشتر در قسمت‌های داخلی سازه از جمله دیوارها و قسمت داخلی سقف‌ها کارایی دارد. این محصول به خوبی قابل تمیز کردن است.

ورق فولادی پوشش‌ دار شده با آلومینیوم روی

این نوع ورق فولادی دارای پوششی متشکل از ۵۵% آلومینیوم و %۴۳.۵ روی و ۱.۵% سیلیسیم است و دوام بسیار بالایی دارد؛ به‌طوری‌که می‌توان آن را بدون محافظت در محیط‌های معمولی استفاده کرد.

ورق فولادی پوشش‌ دار شده با روی

از بین مواد مختلفی که برای پوشش‌دار کردن ورق‌های فولادی کارایی دارند، «روی» جایگاه و کاربرد خاصی دارد؛ پوشش‌دار کردن ورق فولادی با روی، ورق‌های گالوانیزه را به وجود می‌آورد. چهار حالت برای پوشش‌دار کردن ورق فولادی با روی وجود دارد:

  • فرو بردن فولاد درون مذاب روی
  • پاشیدن روی مذاب‌شده روی قطعه فولادی مورد نظر
  • وارد کردن فولاد درون پودر داغ روی
  • پوشش دادن فولاد با استفاده از روش الکترولیز

فرو بردن فولاد درون مذاب روی

در این روش، ابتدا نیاز است تا فولاد را در حمام اسیدی وارد کرد تا به خوبی تمیز شود. سپس فولاد را درون مواد مذابی متشکل از آهن و روی، فرو می‌برند. این آلیاژ باعث افزایش مقاومت ورق فولادی در برابر آسیب‌‌های بیرونی شده و همچنین سطح بهتری را برای رنگ کردن و جوش‌کاری فراهم می‌کند.

ورق فولادی پوشش‌ دار با استفاده از روش الکترولیز

در این روش با استفاده از محلول روی سولفات، ورق فولادی در نقش کاتد و آند سربی قرار می‌گیرد. ورق فولادی به قطب مثبت منبع انرژی متصل می‌شود و با شروع فرآیند و اعمال جریان الکتریکی، یون روی موجود در الکترولیت بر سطح ورق فولادی می‌نشیند؛ به این ترتیب لایه محافظ ایجاد شده و ورق گالوانیزه تولید می‌شود.

ورق گالوانیزه چه کاربردی دارد؟

تا اینجا متوجه شدیم که ورق فولادی ‌پوشش‌دار چگونه ساخته می‌شود و با انواع مختلف آن آشنا شدیم. اما یکی از پرکاربردترین انواع این محصول، ورق گالوانیزه است. از ورق گالوانیزه در ساخت کانال کولر، کابینت آشپزخانه، شیروانی و … استفاده می‌شود. همچنین از کاربردهای پیشرفته‌تر ورق گالوانیزه می‌توان به صنعت اتومبیل‌سازی، تانکرهای آب، دکل‌های انتقال برق فشار قوی و سیستم‌های خنک کننده اشاره کرد. شما می‌توانید برای مطالعه بیشتر در این باره، مقاله «ورق گالوانیزه چیست؛ کاربرد و مزایای این ورق» را مطالعه کنید.

ورق‌های فولادی به واسطه دارا بودن دو ویژگی مهم، یعنی زیبایی و استحکام، کاربرد فراوانی دارند و به طیف وسیعی از نیازها پاسخ می‌دهند. به همین علت، انسان تلاش کرده تا بتواند با استفاده از مواد و روش‌های گوناگون، به تولید ورق فولادی پوشش‌دار دست یابد؛ محصولی که در برابر خوردگی و پوسیدگی بسیار مقاوم‌تر است. در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی مواد مختلفی که در تولید ورق فولادی پوشش‌دار استفاده می‌شوند و همچنین کاربردهای مختلف این محصول، بپردازیم. شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.

در تولید ورق فولادی با پوشش حلب سربی از چه نوع آلیاژی استفاده می‌شود؟

آلیاژ سرب و قلع

هدف از تولید ورق فولادی پوشش‌دار چیست؟

افزایش مقاومت ورق فولادی در برابر خوردگی، پوسیدگی و زنگ‌زدگی

ورق گالوانیزه چیست؟

نوعی ورق فولادی که با روی پوشش‌دار شده‌است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.