کاربرد لوله داربستی، اسپیسر و خم‌کن میلگرد

زمان مطالعه: 4 دقیقه

قطعا همه افرادی که در حوزه ساختمان‌سازی فعالیت دارند، هم لوله داربستی را به خوبی می‌شناشند و هم با خم‌کن میلگرد و اسپیسر آشنایی کامل دارند. خم‌کن میلگرد و اسپیسر دو ابزاری هستند که در ساختمان‌سازی به فور استفاده می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد کاربرد لوله داربستی، اسپیسر و خم کن میلگرد به طور کامل توضیح دهیم. تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

لوله داربستی و کاربردهای آن

لوله داربستی
لوله داربستی

استفاده از لوله داربستی در سازه‌های صنعتی و همچنین صنایع مختلف بسیار زیاد است. لوله داربستی یک لوله فلزی است که همان‌طور که از اسم آن مشخص است، بیشتر حکم نگه‌دارنده ساختمان را دارد.

لوله داربستی در اندازه و آلیاژهای متفاوت تولید می‌شود و بسته به شرایط وزنی متفاوت، دو نوع لوله داربستی سبک و لوله داربستی سنگین دارد. این نوع لوله‌ها در دو نوع بدون‌درز و درزدار تولید می‌شوند.

لوله‌ی داربست بدون درز، مقاومت و استحکام بالاتر و بالطبع، قیمت بیشتری نسبت به نمونه‌ی درزدار آن دارد.

رایج‌ترین سایز لوله داربستی ۱/۱۲ اینچ است. یک نکته حائز اهمیت در مورد این لوله‌ها این است که در آن‌ها هیچ‌گونه سیالی عبور نمی‌کند؛ بنابراین هیچ‌نوع تست و آنالیزی بر روی این محصول انجام نمی‌گیرد. بنابراین با توجه به این موضوع می‌توان گفت که تولید و ساخت لوله داربستی نسبت به سایر لوله‌ها راحت‌تر است.

ضخامت این محصول، ۳، ۴، ۲ و ۲/۵ میلی‌متر است. پُرکاربردترین نوع آن، لوله‌هایی با ضخامت ۲/۵ و ۲ میلی‌متر است. لوله داربستی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • داربست مثلثی
  • داربست چکشی ستاره
  • داربست چکشی کاسه‌ای
  • داربست معلق
  • داربست پایه‌دار

به طور کلی می‌توان گفت که مهمترین کاربردهای لوله داربستی شامل موارد زیر است:

  • ایجاد یک تیکه‌گاه برای ساخت سازه و بالابردن ایمنی کار کارگران.
  • به عنوان کمک‌کننده در ساخت بسیاری از پرژه‌های عمرانی و ساختمانی.
  • مورد استفاده در غرفه‌های نمایشگاهی و رمپ‌های اسکی و…

عوامل تاثیرگذار در قیمت لوله داربستی

قبل از هر چیز باید به این موضوع اشاره کنیم که عوامل مختلفی مانند جنس لوله، وزن لوله و… در تعیین قیمت لوله داربستی تاثیر گذارند. سایز لوله که بر اساس اندازه قطر خارجی و اندازه قطر داخلی آن است و ضخامت لوله که متداول‌ترین آن ضخامت ۲/۵ و ۲ میلی‌متر می‌باشد.

منظور از خم کن میلگرد چیست؟

خم کن میلگرد
خم کن میلگرد

همان‌طور که می‌دانید میلگردها نقش مهمی در بالابردن سازه در برابر نیروهای مختلف فشاری و کششی سازه دارند. به طور کلی، میلگردها به دو دسته‌ی ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. میلگرد سنجاقک، خرک، رکابی، ادکا، راستا و خاموت که همه‌ی آن‌ها به نوعی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به عنوان مثال؛ از میلگرد سنجاقک که بسیار باریک و کوچک است برای افزایش مقاومت در برابر نیروهای برشی استفاده می‌شود. میلگرد اتکا، کاربردهای فراوانی در سقف تیرچه بلوک دارد. این در حالی است که میلگرد راستا، به شکل سیم است و دارای یک شاخه و دو انتهای برجسته می‌باشد.

نکات مهم در زمان استفاده از دستگاه خم کن میلگرد

برای خم‌کاری میلگرد از دو روش دستی و ماشینی استفاده می‌شود. در روش دستی، میلگردهای با قطر کوچک‌تر از 12 میلی‌متر را می‌توان خم کرد؛ در حالی که در روش ماشینی، میلگردهایی با قطر بزرگ‌تر از 12 میلی‌متر خم می‌شوند. نکات مهمی در مورد خم کردن میلگرد وجود دارد که لازم است حتما از آن‌ها اطلاع داشته باشید:

  • سرعت خم کردن میلگردها باید متناسب با نوع فولاد و دمای محیط باشد.
  • در شرایطی که دمای میلگردها از منفی ۵ درجه سلسیوس کمتر باشد، به هیچ عنوان نباید فرآیند خمکاری میلگرد را انجام داد.
  • برای هر میلگرد روش‌های خم کردن متفاوت است؛ پس حتما این موضوع را مد نظر داشته باشید.
  • توصیه می‌شود که از افراد باتجربه و متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا خسارتی به سازه وارد نشود.
  • در خم کردن میلگرد با قطر ۳۶ میلیمتر و بیشتر با زاویه بیش از ۹۰ درجه، باید از روش خاص استفاده کرد.

اسپیسر چیست؟

اسپیسر
اسپیسر

یکی از مشکلاتی که در بتن‌ریزی و اجرای فونداسیون وجود دارد؛ خوردگی میلگرد‌ها بر اثر تماس مستقیم با بتن است؛ به همین منظور برای جلوگیری از این کار باید از اسپیسر استفاده کرد و اسپیسرها را در میان میلگرد و قابل بتن قرار داد.

اسپیسرها قطعه‌های کوچکی هستند که در جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند و هرکدام به نوعی کارایی‌های متفاوتی دارند. به طور کلی می‌توان گفت مهمترین هدف استفاده از اسپیسر، جلوگیری از ایجاد هر نوع خوردگی در میلگردهای سازه است.

انواع اسپیسر

همان‌طور که گفته شد، اسپیسر دارای جنس‌های مختلفی است. سه نوع بتنی؛ فلزی و پلاستیکی از متداول‌ترین نوع اسپیسر هستند. یکی از نکات مهم در زمان استفاده از این قطعه این است که ایجاد فاصله و فضای مورد نظر میان بتن و میلگرد باید با دقت خاصی انجام شود تا از خوردگی میلگرد‌ها جلوگیری شود.

در برخی از پروژه‌ها، ممکن است به تعداد زیادی اسپیسر نیاز باشد. همین موضوع باعث می‌شود که مجبور شوید برای سازه خود هزینه زیادی خرج کنید. اما خوشبختانه از آنجایی که اسپیسرها تنوع بالایی دارند و از جنس‌های مختلفی می‌باشند، برخی از آن‌ها ارزان‌ترند و همین موضوع می‌تواند مقداری هزینه ساخت و سازه را کاهش دهد.

  • اسپیسر‌های پلاستیکی: از این نوع اسپیسر در ساخت سازه، استفاده‌های زیادی می‌شود. مهمترین عیب اسپیسر پلاستیکی این است که از مقاومت کمی برخوردار است و در اثر تغییرات حرارتی ضعیف عمل می‌کند. اما مهمترین مزیت آن این است که قیمت پایین‌تری دارد و به نوعی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • اسپیسر فلزی: برای ساخت اسپیسر فلزی از میلگرد‌ها استفاده می‌شود؛ این نوع اسپیسرها سازگاری بالاتری با بتن دارند و مقاومت فشاری بیشتری نسبت به نوع اسپیسر پلاستیکی دارند. علاوه بر این، حتی از وزن بالاتری هم برخوردار هستند.
  • اسپیسر بتنی: جنس این محصول از بتن است و دارای مقاومت بالایی است. اسپیسر بتنی سازگاری بالایی با میلگرد و بتن دارد. هزینه تولید این محصول از اسپیسر پلاستیکی بیشتر است و به دلیل وزن بالای آن، استفاده از آن زمان و نیروی بیشتری لازم دارد.

در این مطلب در مورد کاربرد لوله داربستی، اسپیسر و خم کن میلگرد صحبت شد. اطلاع از کارکرد هرکدام از این سه مورد می‌تواند به شما کمک کند که در زمان استفاده از آن‌ها نکات مهم را در نظر بگیرد و با دقت و آگاهی بیشتری از این محصولات استفاده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.