در مورد ورق سقف عرشه فولادی بیشتر بدانید

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اهمیت سقف‌ها و استحکامشان از مواردی است که برای سازندگان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا اگر بدنه و فوندانسیون ساختمان هم بی‌ایراد باشد، باز هم به سقفی محکم در جهت حفاظت ساختمان نیاز است. در نتیجه، یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌بایست به آن توجه زیادی نشان داد، کیفت سقف است. در ادامه‌ی این مطلب به موضوع ورق سقف عرشه‌ فولادی در سازه‌ی بتنی خواهیم پرداخت و از اهمیت، کیفیت و کاربرد آن سخن خواهیم گفت. تا انتهای این متن، همراه ما باشید.

فایل صوتی

ورق سقف عرشه‌ی فولادی با آن که از جنس فولاد است و کاربرد فراوان در ساختمان‌سازی و ساخت سازه‌های فلزی دارد، قیمت کمی دارد. همچنین، وزن این سقف، مناسب و قابل کنترل است.

همه چیز درباره ورق سقف عرشه فولادی

ورق-سقف-عرشه-فولادی

ورق سقف عرشه‌ی فولادی، ورقی فلزی موّاج و راه‌راه است که به عنوان یک سقف ساختاری یا کامپوزیت استفاده می‌شود. این سقف، توسط تیرهای فولادی یا تیرچه‌ها پشتیبانی خواهد شد. این نوع ورق، وزن کم و مقاومت بالایی دارد که همین ویژگی، سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود. این ورق فولادی، یک محصول ایده‌آل برای ساختمان‌های چند طبقه و یک سکوی عالی برای سقف یا کف بتنی است.

از آن جایی که سقف عرشه‌ی فولادی از ورق فولادی ساخته می‌شود، خواص قابل توجهی دارد. ورق‌های عرشه‌ی فولادی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • ROOF DECK(عرشه‌ی سقفی)
  • FLOOR DECK(عرشه‌ی زمینی)

 Roof Deck: ورق عرشه‌ی سقفی، همان طور که از نامش پیداست برای استحکام سقف استفاده می‌شود.

Floor deck: عرشه‌ی زمینی برای استحکام بین بتُن و ورق تحتانی استفاده می‌شود.

در مورد Roof Deck و Floor Deck بیشتر بدانید

هر دوی این ورق‌های فولادی، طی مرحله‌ی گالوانیزاسیون مقاوم می‌شوند که این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. ورق گالوانیزه، ابتدا برای سقف و تنها به عنوان قالبِ در جا استفاده می‌شد که انواع بتُن مسلح روی آن قرار می‌گرفت.

در آن زمان، وظیفه‌ی ورق گالوانیزه که هزینه‌ی کمتری نسبت به سقف‌های سنتی داشت، باربری حین اجرا و باربری قبل از گیرش بتُن بود. به این دسته از ورق‌هایی که در سقف استفاده می‌شود، «عرشه‌ی سقفی» می‌گویند. با استفاده از ورق عرشه می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

تولید ورق سقف عرشۀ فولادی

ورق-سقف-عرشه-فولادی

ورق‌های عرشه‌ی فولادی با عرض 1 تا 1.5 متر با روش نورد سرد و از کویل ورق تولید می‌شوند.

ابتدا ورق فولادی وارد دستگاه رول‌فرم می‌شود و خم‌های طراحی‌شده، مرحله‌به‌مرحله به آن اضافه شده و پس از اتمام این مرحله، توسط گیوتین و یا ارّه‌ی برقی به اندازه‌های مورد نیاز، بُریده می‌شود.

پس از تولید، این ورق را مطابق طرح مورد نظر، می‌بُرَند، شماره‌گذاری می‌کنند و متناسب با محل نصب، آن را دسته‌بندی می‌کنند.

ویژگی‌های ورق سقف‌ عرشه فولادی

از ویژگی‌های سقف‌های عرشه‌ی فولاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.سرعت بالا در اجرا

سرعت بالا در اجرای سقف به این معنی است که تولید سقف عرشه، سرعت بالایی دارد؛ همچنین، امکان بتُن‌ریزی برای چند سقف همزمان، مدت زمان اجرای پروژه‌ را کوتاه می‌سازد.

2.کنترل وزن، حین اجرا

کنترل وزن، حین اجرا و بدون نیاز به شمع‌بندی و به عنوان سکوی کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3.مقاوم در برابر شرایط جَوی

از آنجایی که این نوع سقف‌ها از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند، در شرایط بارانی مقاوم است؛ بدون این که هزینه‌ی مازادی برای آن صرف کنیم.

4.زیبایی ظاهری

زیبایی ظاهری، یکی دیگر از ویژگی‌های ورق عرشه‌ی سقفی است. سقف فولادی، پوشش گالوانیزه و فرم‌های مختلفی دارد که به زیبایی آن می‌افزاید. ورق سقف عرشه فولادی، علاوه بر زیبایی، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد که بسیار قابل توجه هستند.

شما همراهان گرامی می‌توانید جهت دریافت قیمت روز ورق سقف عرشه‌ی فولادی به لینک زیر مراجعه فرمایید.

«قیمت عرشه فولادی»

مهمترین ویژگی‌های ورق سقف عرشه فولادی

از مهم‌ترین ویژگی‌های ورق عرشه‌ی فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حد اکثر دهانه ورق سقف عرشه فولادی

ورق‌ سقف عرشه فولادی طبق قوانین و آیین‌نامه‌ی خاصی تولید و طراحی می‌شود. آیین‌نامه‌ و ضوابط طراحی مقطع عرشه‌ی فولادی، شامل موارد زیر است:

  • ویژگی مصالح
  • روش‌های تولید و نصب
  • روش‌های طراحی
  • محاسبه‌ی مشخصات هندسی
  • و …

تمام این محاسبات و قوانین باعث می‌شود تا دهانه‌ی سقف عرشه‌ی فولادی و بارگذاری‌های مورد استفاده‌ برای هر مقطع، مشخص شود. سقف عرشه‌ی فولادی در نرم‌افزار ای‌تبس (ETABS) تعریف و به عنوان DECK معرفی شده است.

ویژگی‌های دیگر سقف‌ عرشۀ فولادی

ورق-سقف-عرشه-فولادی

از دیگر مزایا و ویژگی‌های سقف عرشه‌ی فولادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن اسکلت فولادی
  • صرفه‌جویی در مصرف بتن، کاهش وزن دال
  • کاهش خطای انسانی
  • کاهش در مصرف فولاد برای اسکلت
  • مقاوم در برابر زلزله
  • دسترسی آسان به تأسیسات
  • تشکیل دیافراگم صلب سقف
  • کاهش انتقال صدا

در سیستم‌ سقف‌های دال عرشه، به دلیل وجود حد اقل یک تیرچه‌ی مرکب میان قاب اصلی، بار سقف به صورت موازی بین دوطرف تیرهای کناری آن توزیع می‌شود. استفاده از این روش باعث افزایش سرعت، کاهش تعداد تیرچه‌ها، کاهش وزن سازه و همچنین کاهش هزینه‌ها می‌شود.

آتش سوزی

یکی از مواردی که در آیین‌نامه و ضوابط سقف عرشه‌ی فولادی ذکر شده است؛ مقاومت در برابر آتش‌سوزی آن است. به بیانی دیگر، سقف عرشه‌ی فولادی باید در برابر آتش‌سوزی، مقاوم باشد.

روش طراحی «ساده»

روشی که این آیین‌نامه برای مقاومت عرشه‌ی فولادی در برابر آتش تخمین زده، روشی است که «ساده» نام دارد. طبق این روش، مقاومت بر اساس ضخامت بتُن و شبکه‌ی آرماتور حرارتی، تخمین زده می‌شود.

ورق سقف عرشه‌ی فولادی به دلیل داشتن ویژگی‌های مهمی چون: وزن کم و مقاومت بالا، مقاومت در برابر آتش‌سوزی، هزینه‌ی کم، عایق صوتی و از همه مهم‌تر، جنس ورق اولیه‌ی آن که گالوانیزه است، بسیار مهم و کار آمد است. از این رو این ورق در ساخت ساختمان‌های چندطبقه، کارایی بالایی دارد.

اطلاع از قیمت مقاطع فولادی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان، اهمیت دارد. برای اطلاع از روند تغییرات قیمت آهن، می‌توانید به سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. sara می گوید

    سلام. سپاس از مطالب خوبتون.

    1. سمیرا محمدی می گوید

      متشکر از نگاه زیباتون