دستگاه پرچ ورق فلزی چیست؟ (Riveting)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

پرچ کردن به معنای پهن کردن سر میخ یا قطعات اتصال دهنده‌ی دیگر با استفاده از فشار یا کوبیدن آنها است. در روش پرچ کردن بست یا میخ که به عنوان اتصال دهنده استفاده می‌شوند، به گونه‌ای قرار می‌گیرند که مانند واسطه‌ای میان دو ورق فلزی باشند. درواقع عملیات پرچ کاری شامل سه مرحله است. دستگاه پرچ ورق فلزی به دو صورت دستی و تمام اتوماتیک در بازار موجود است. اگر شما نیز به دنبال پاسخ سوال دستگاه پرچ ورق فلزی چست هستید؛ با ما همراه باشید.

پرچ کردن چیست؟

پرچ کردن به معنای پهن کردن سر میخ یا قطعات اتصال دهنده‌ی دیگر با استفاده از فشار یا کوبیدن آنها است. این قطعات با نام بست‌های فشاری نیز شناخته می‌شوند. علت نام گذاری آنها این است که دو قطعه یا ورق‌های فلزی توسط همین اتصال دهنده‌ها تحت فشار زیادی به یکدیگر متصل می‌شوند. در روش پرچ کردن بست یا میخ که به عنوان اتصال دهنده استفاده می‌شوند، به گونه‌ای قرار می‌گیرند که مانند واسطه‌ای میان دو ورق فلزی باشند. با استفاده از فشار مکانیکی زیاد این می‌توان این دو قطعه را به یکدیگر متصل کرد. اتصالاتی که توسط پرچ ورق فلزی صورت می‌گیرد؛ دو نوع اتصال مشترک و لبه به لبه هستند.

با عملیات پرچ کاری آشنا شوید.

درواقع عملیات پرچ کاری شامل سه مرحله است. این کار پس از انتخاب نوع پرچ و سوراخ کردن قطعات مورد نیاز با قراردادن میخ پرچ در سوراخ انجام می‌پذیرد. مواردی که در حین انجام کار باید رعایت شوند به شرح زیر است:

  1. سوراخ کردن: لازم به ذکر است که این سوراخ باید از عمق مناسبی برخوردار باشد تا پرچ از آن به راحتی عبور کند. از سویی دیگر سوراخ ایجاد شده نباید به‌قدری بزرگ باشد که پرچ در آن جا‌به‌جا شود.
  2. پس از انجام مرحله قبل نوبت متصل کردن دو قطعه به یکدیگر است.
  3. گام آخر پرس کردن سر قفل‌هاست؛ این کار با استفاده از دسنگاه پرچ کاری صورت می‌پذیرد.

میخ پرچ چه ویژگی هایی دارد؟

از آنجایی که میخ پرچ به‌عنوان یک رابط بین دو قطعه قرار می‌گیرد لازم است از خواصی برخودار باشد تا متناسب با شرایط مربوط به آن اتصال خاص باشد. از جمله این شرایط خاص می‌توان به جنس قطعه، قطر، وضعیت آب‌وهوایی که قطعه در آن قرار گرفته و … اشاره کرد. با در نظر گرفتن موارد گفته شده می‌توان ویژگی‌های لازم برای میخ‌های پرچ جهت هماهنگی با محیط اتصال را شامل میزان مقاومت میخ پرچ نسبت به مقاومت ورق یا قطعه متصل شده در برابر فشار، سازگار بودن جنس پرچ با قطعه متصل شده و عدم بروز مشکلات شیمیایی؛ قابلیت دسترسی به پرچ پس از اتصال، متناسب بودن پرچ برای تحمل فشار ناشی از وزن قطعات، میزان مقاومت پرچ در برابر فرسایش ناشی از باد و باران و سازگاری با شرایط آب ‌و هوایی منطقه ‌ای که مجموعه اتصال در آن قرار دارد؛ دانست.

میخ پرچ چه ویژگی هایی دارد

انواع میخ پرچ ورق‌های فلزی و غیر فلزی

در میان حجم انبوهی از انواع و اقسام میخ‌های پرچ لازم است با توجه به نوع کار و محل اتصال، گزینه مناسب را انتخاب نمود. در ادامه به شرح انواع این قطعات خواهیم پرداخت.

میخ پرچ شانه‌دار

میخ پرچ شانه دار به گونه‌ای است که از یک سمت شانه‌ای و توپر بوده و از طرفی دیگر دارای کلاهک است. این محصول از یک سوراخ کوچک با قطر خیلی کم و کلاهک‌های بیضی، مسطح، دکمه‌ای و شمشیری نیز برخودار است. این مقطع فلزی بسیار مقرون به صرفه بوده و دارای سرعت منتاژ بسیار بالایی است. از قابلیت‌های دیگر این محصول این است که پس از پرچ خاصیت چرخشی و اتصال دائمی دارد.

میخ پرچ افشان

این محصول اتصال امنی برای سطوح آسیب‌پذیر شمرده می‌شود؛ زیرا میخ پرچ افشان با اتصال نه‌چندان محکمی که ایجا می‌کند به طور معمول برای قطعات نرم نظیر فوم مناسب است.

میخ پرچ کشی

از میخ پرچ کشی برای پرچ ورق فلزی، ساخت اسکلت‌های فلزی بزرگ ، قطعات به‌کار رفته در بدنه کشتی‌ها و … استفاده می‌شود. اتصال این نوع از پرچ‌ها به دو شیوه گرم و سرد انجام می‌پذیرد.

میخ پرچ توپر

این محصول در اتصالات بسیار محکم نظیر بدنه هواپیما و متصل کردن پل‌ها به کار برده می‌شود. این پرچ‌های بسیار محکم از قدیمی‌ترین انواع پرچ ورق‌های فلزی به شمار می‌آیند.

میخ پرچ توخالی

استحکام این نوع از میخ‌های پرچ  نسبت به مواردی که ذکر شد کمتر است. به همین دلیل قابلیت تحمل وزن یا نیروی زیاد را ندارد. لازم به ذکر است به دلیل در دسترس بودن و سادگی بسیار رایج است.

میخ پرچ لوله‌ای

این محصول به دلیل شکل لوله‌ای که دارد؛ نام میخ پرچ‌ لوله‌ای را به خود اختصاص داده است. این میخ‌ها با استفاده از برنج، آلومینیوم یا فولاد نرم ساخته می‌شود. لازم به ذکر است میخ پرچ لوله‌ای به طور معمول برای اتصال مواد سبک مانند چرم، مواد مصنوعی یا مقوا مناسب است.

میخ پرچ آلومینیومی یا ضد زنگ

به دلیل اینکه آلومینیوم در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان داده و به اصطلاح زد زنگ است؛ برای پرچ ورق فلزی در محیط‌های مرطوب به ویژه اتصال ورق‌های آلومینیومی از این پرچ استفاده می‌شود.

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، اتصال‌دهنده‌های دیگری نیزب تولید و به بازار عرضه شده‌اند. با توجه به تکنولوژی ساخت آنها، موارد استفاده و شیوه اتصالاتشان حائز اهمیت است.

دستگاه پرچ ورق فلزی

در برخی مواقع می‌توان از پرچ برای اتصال قطعات فلزی و حتی سازه‌های پلاستیکی استفاده کرد. پرچ کردن از روش‌های اتصالی است که در بین صنعتگران به دلیل ویژگی‌های قابل توجهی که دارد، بسیار محبوب شده است. در میان ویژگی‌ها می‌توان به دا‌ئمی بودن، امکان پرچ ورق فلزی در ضخامت‌های مختلف و سریع بودن آن اشاره کرد. دستگاه پرچ ورق فلزی به دو صورت دستی و تمام اتوماتیک در بازار موجود است. برای مثال یکی از ساده‌ترین دستگاه‌های دستی و پرکاربرد پرچ ورق فلزی، انبر پرچ بوده است.

دسته بندی انواع انبر پرچ فلزی بر اساس کاربرد

از انبر دستی پرچ ورق فلزی در مصارف خانگی و مصارف صنعتی سبک نظیر اتصال قطعات، پرچ ورق‌های فلزی نازک و متصل کردن پلاک اتومبیل استفاده می‌شود. در ادامه به تشریح و توصیف انواع دستگاه پرچ ورق فلزی می ‌پردازیم.

انبر پرچ دسته بلند

این نوع از انبر بیشترین کاربرد را در پرچ کردن میخ‌های بزرگ و قوی دارد. همچنین این محصول قابلیت تنظیم بر اساس قطر میخ مورد نظر را نیز دارد. از دیرباز تا امروز با استفاده از دستگاه پرچ ورق فلزی، قطعات و صفحات با استحکام بیشتری به یکدیگر متصل می‌شوند.

دستگاه پرچ دو دسته ‌ای

دستگاه پرچ دو دسته‌ای جز قوی‌ترین دستگاه‌های پرچ شناخته شده است. این محصول به دلیل داشتن دسته بلند باعث افزایش میزان انتقال نیرو می‌شود؛ به همین دلیل برای پرچ ورق‌های مسی، آلیومنیومی، استیل و فولادی مناسب‌اند. در نتیجه شما برای ساخت سازه خود نیازمند دانستن قیمت ورق فولاد هستید.

دستگاه پرچ بادی

این نوع از دستگاه پرچ ورق فلزی، از سرعت بیشتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به انواع دستی آن دارد. این محصول به دو شکل پنوماتیک ساده و مکانیزم هیدروپنوماتیک ساخته شده و با نیروی هیدرولیک ناشی از انرژی باد کار می‌کند.

دستگاه پرچ بادی

اغلب در زندگی روزمره به‌ ویژه در صنعت، بسیار با اهمیت و کاربردی است. از میان راهکارهای گوناگونی که برای انجام این کار وجود دارد پرچ کردن یکی از روش‌های کارآمد محسوب می‌شود.لازم به ذکر است تفاوت و گوناگونی انواع دستگاه پرچ ورق فلزی بسیار حايز اهمیت است. با بررسی انواع پرچ ورق فلزی و دستگاه پرچ ورق فلزی یافتیم استفاده از میخ‌های پرچ از مزایایی نظیر انجام سریعتر، هزینه و خطر کمتر برخوردار هستند. پرچ ورق فلزی با توجه به نیاز متقاضیان، نوع ورق‌ها، همچنین نوع، جنس و اندازه میخ‌های پرچ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میان انواع دستگاه‌های پرچ ورق فلزی، دستگاه پرچ پنوماتیک با تکنولوژی کاربردی توانسته از دیگر انواع دستگاه پرچ ورق فلزی سبقت بگیرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع ورق‌ها می‌توانید با کارشناسان اصفهان آهن در ارتباط باشید.

پرچ کردن چیست؟

پرچ کردن به معنای پهن کردن سر میخ یا قطعات اتصال دهنده‌ی دیگر با استفاده از فشار یا کوبیدن آنها است. 

میخ پرچ ورق‌های فلزی و غیر فلزی چه انواعی دارند؟

این محصول شامل انواعی نظیر میخ پرچ شانه‌دار میخ پرچ افشان، میخ پرچ توپر، میخ پرچ توخالی و … می‌شود.

انبر فرچ فلزی بر اساس کاربرد به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

 این محصول شامل انواع انبر پرچ دسته بلند، دستگاه پرچ دو دسته ‌ای، دستگاه پرچ بادی و … است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.