خواص ضدباکتری فلز مس؛ چگونه فلز مس باکتری‌ها را از بین می‌برد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مس به عنوان یک فلز با ارزش، مزایا و کاربردهای زیادی دارد. از خصوصیات فیزیکی قابل توجه مس، می‌توان به شکل‌پذیری و مقاومت این فلز اشاره کرد. مس دارای ترکیبات شیمیایی است که آن را در برابر خوردگی مقاوم می‌کند. از نظر شکل ظاهری، یک فلز نارنجی‌رنگ است که یکی از مزیت‌های فوق‌العاده‌ای که آن را از سایر فلزات متمایز می‌کند، از بین بردن باکتری‌هایی است که در تماس با آن هستند. در این مطلب می‌خواهیم به بررسی خواص ضدباکتری فلز مس بپردازیم و به این موضوع اشاره کنیم که فلز مس چگونه باکتری‌ها را از بین می‌برد؟ در ادامه این مقاله، همراه ما بمانید.

تاریخچه مس به عنوان یک قاتل باکتری

مس-و-خواص-ضد-باکتریایی-آن

اگرچه هنوز به درستی فهمیده نشده که چرا مس خاصیت ضد میکروبی دارد؛ اما بسیاری از دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مس دارای خواص عالی برای از بین بردن باکتری‌هاست. تقربیا می‌توان گفت که این ویژگی برتر مس، در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه کشف شد.

درست زمانی که بیماری وبا به عنوان یک بیماری کشنده باکتریایی، در سراسر کشور بیدا می‌کرد، اما گروه کوچکی از مردم کاملا در امان ماندند که این افراد کارگرانی بودند که در طول روز با فلز مس در ارتباط بودند و یا حتی افرادی که در کارخانه‌های ذوب مس در حال فعالیت بودند.

از آن زمان اختراع آنتی بیوتیک‌ها و سایر ضدعفونی کننده‌ها باعث شد محبوبیت مس به عنوان ضد عفونی کننده به دلایل هزینه‌ای کاهش یابد، اما حتی امروزه، مس به عنوان یک قاتل موثر باکتری‌ها در نظر گرفته می‌شود.

این روزها که دنیا با ویروسی به نام کرونا دست و پنجه نرم می‌کند، بد نیست بدانید که: ویروس کرونا تا چه مدت روی سطوح مسی زنده می‌ماند؟

مس چگونه باکتری‌ها را از بین می‌برد؟

همان‌طور که گفته شد، در حال حاضر، دلیل این موضوع که مس به راحتی می‌توان باکتری‌ها را از بین ببرد، کاملاً مشخص نیست! موارد زیر از عمده‌ترین دلائلی هستند که ثابت می‌کند مس به عنوان یک فلز ضد باکتری شناخته می‌شود:

  • مس فلزی است که باعث اکسیدشدن لیپیدها و پروتئین‌ها می‌شود.
  • احتمال دیگر این است که مس با سایر مولکول‌های موجود زنده پیوند داشته و جای سایر مواد مغذی ضروری مانند روی را بگیرد.

با اینکه عنصر مس، باکتری‌ها را از بین می‌برد، اما نیازی به استفاده از آلیاژ مس خالص نیست. آلیاژهای برنز، ترکیبات مس و درجاتی مانند C932 و C954 نیز در بین بردن باکتری‌ها موثر هستند.  آلیاژهای برنج، ترکیبات مس و روی مانند C260 و C464، از نظر بین بردن باکتری‌ها، اثر مشابه دارند؛ تا زمانی که مس به میزان زیادی وجود داشته باشد.

خواص ضد باکتریایی فلز مس به عنوان ویژگی بارز و برتر آن، باعث شده که این فلز در طول تاریخ در برنامه‌هایی که آلودگی میکروبی نگران کننده است، کاربردهای زیادی داشته باشد.

کاربردها و خواص ضدباکتری فلز مس

کاربرد-آلیاژ-مس

 متداول‌ترین کاربردهای آلیاژهای مس عبارتند از:

  • قابل استفاده در ساخت وسائلی که در طول روز به طور مکرر با آن‌ها در ارتباطیم؛ مانند دستگیره‌های شیر آب، دستگیره درها و کلیدهای روشنایی
  • تجهیزات آزمایشگاهی که تأثیر باکتری‌ در آن‌ها ممکن است باعث شود نتایج آزمایش ناخواسته تغییر کند.
  • مناطقی دیگر که وجود باکتری‌ها یک عامل نگران‌کننده است و هزینه مس استفاده از آن را منع‌ نمی‌کند.
  • قابلیت استفاده در فلز تخت بیمار، محل تماس زنگ‌ها و چراغ‌ها

در این مطلب به معرفی خواص ضدباکتری فلز مس اشاره کردیم. همان‌طور که گفته شد، معمولا در حالت عادی، برای مدیریت باکتری‌ از آنتی بیوتیک‌ها و ضد عفونی‌کننده‌ها استفاده می‌شود. در برخی از مکان‌ها به دلیل استفاده زیاد، بهتر است از آلیاژهای فلز مس استفاده شود. اگر در این مورد اطلاعاتی دارید، در بخش ارسال نظرات، تجربیات خود را با ما و همراهان اصفهان آهن در میان بگذارید.

منبع metalsupermarkets
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.