هر آنچه لازم است در مورد تفاوت ناودانی سبک و سنگین بدانیم

زمان مطالعه: 4 دقیقه

در ساختمان‌سازی از مقاطع فولادی مهمی استفاده می شود که هر کدام کاربرد و ویژگی‌های مختلفی دارند؛ یکی از این محصولات پُرکاربرد، ناودانی است. در مقاله‌ی ناودانی چیست، اشاره کردیم که این محصول از نظر روش تولید، وزن و حتی شکل ظاهری، انواع مختلفی دارد. ناودانی از نظر وزن به دو نوع سبک و سنگین تقسیم می‌شود. در این مقاله قصد داریم به تفاوت ناودانی سبک و سنگین بپردازیم. با ما همراه باشید.

فایل صوتی این مطلب

ناودانی چیست؟

ناودانی-چیست
ناودانی-چیست

ناودانی، مقاطع فولادی U‌شکل است که از نورد بیلت‌هایی با جنس فولاد کربنی ساخته می‌شود. شکل ظاهری این محصول از یک بخش افقی و دو بال عمودی تشکیل شده و در دو نوع مشبک و ساده به بازار عرضه می‌شود. همان طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم، این محصول از لحاظ وزن به دو دسته‌ی سبک و سنگین استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ناودانی سبک

ناودانی سبک، همان طور که از اسم آن مشخص است، در جدول اشتال، نسبت به نوع سنگین این محصول از وزن کمتری برخوردار است. به عبارت دیگر، وزن این نوع ناودانی از جدول استاندارد کمتر است. ایران و روسیه از جمله کشورهایی هستند که ناودانی سبک تولید می‌کنند. ناودانی‌های تولیدشده در ایران، اغلب به صورت سبک هستند.

از لحاظ استاندارد تولید، این ناودانی در مقایسه با استانداردهای ناودانی سنگین متفاوت بوده و قیمت آن هم نسبت به نوع سنگین، ارزان‌تر است.

از ناودانی سبک در ساخت چارچوب، صنایع دریایی، پایه‌ی ماشین‌آلات، اسکلت ماشین‌آلات سنگین و همچنین ترمیم بناهای معماری استفاده می‌شود.

ناودانی سنگین

ناودانی سنگین از نظر وزن با جدول اشتال، کاملاً مطابقت دارد. به عبارتی دیگر، وزن و ابعاد این نوع ناودانی با استاندارد جدول مهندسی برابر است. این نوع ناودانی، هم در کشور خودمان تولیده شده و هم از برخی کارخانه‌های اروپایی وارد بازار می‌شود و به راحتی می‌توان آن را از شرکت‌های معتبری که در زمینه‌ی خرید و فروش آهن‌آلات فعالیت دارند، خریداری کرد.

ناودانی سنگین از لحاظ کاربرد هم با ناودانی سبک، دارای تفاوت‌های اساسی است. از ناودانی سنگین در ساخت بادبند، خرپا و ستون استفاده می‌شود.

برای خرید ناودانی سبک و سنگین، خریداران باید ابتدا از تفاوت‌های این محصول مطلع شده تا انتخاب درست و دقیقی داشته باشند؛ از مهم‌ترین تفاوت‌های ناودانی سبک و سنگین می‌توان به وزن این محصول اشاره کرد.

کاربرد ناودانی‌ها

کاربرد-ناودانی
کاربرد-ناودانی

ناودانی به طور کلی از سه روش پرسی، فابریک و نورد سرد و گرم تولید می‌شود. در روش ساخت ناودانی فابریک، از همان ابتدا این محصول به شکل ناودانی از خط تولید خارج می‌شودند. ناودانی‌ها از لحاظ شکل ظاهری هم به دو نوع ساده و مشبک تقسیم می‌شوند که روش تولید متفاوتی برای هر کدام در نظر گرفته می‌شود.

ناودانی ساده:

روش تولید ناودانی ساده به این صورت است که با استفاده از ورق‌های گالوانیزه و به روش نورد گرم یا سرد تولید می‌شوند. از ناودانی ساده در پروژه‌های شهری، مانند ساخت پل‌های باربر استفاده می‌شود.

ناودانی مشبک:

این ناودانی، مانند نوع ساده‌ی ‌آن، به روش نورد گرم یا سرد و با استفاده از ورق‌های گرم گالوانیزه ساخته می‌شود. استفاده از ناودانی‌ها فقط به حوزه‌ی ساختمانی ختم نمی‌شود، بلکه از این محصول در پروژه‌های عمرانی و ترمیم بناهای معماری و همچنین مصارف صنعتی، استفاده‌های زیادی می‌شود. پایه‌ی ماشین‌آلات صنعتی، تشکیلات دریایی، اسکلت کامیون‌ها و … استفاده می‌شود.

ناودانی سبک و سنگین چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

شاید برخی افراد از تفاوت ناودانی سبک و سنگین اطلاع نداشته باشند و هنگام خرید این محصول، سردرگم باشند. موارد زیر از مهم‌ترین تفاوت‌های ناودانی سبک و سنگین هستند:

  • استانداردهایی که برای هر کدام از این محصولات در زمان تولید در نظر گرفته می‌شود. (برای ساخت ناودانی سبک از استاندارد روسی GOST 8240 و برای تولید ناودانی سنگین از استاندارد اروپائی DIN EN 1026-1 استفاده می‌شود.)
  • قیمت نهایی (به این دلیل که ناودانی سبک، وزن کمتری دارد از قیمت کمتری هم نسبت به ناودانی سنگین برخوردار است.)
  • ابعاد و وزن هرکدام متفاوت است (وزن ناودانی سبک، کمتر از جدول وزن اشتال است.)
  • هر کدام از این دو محصول، کاربردهای جداگانه‌ای دارند.
  • نحوه‌ی تولید ناودانی سنگین به شیوه‌ی نورد گرم است.

قیمت ناودانی سبک یا سنگین بر اثر عوامل مختلفی مانند وزن و … مشخص می‌شود؛ به طور کلی، کارخانه‌ی مشهد و کارخانه‌ی شکفته‌ی یزد از مهم‌ترین تولیدکنندگان ناودانی سبک و سنگین هستند.

کارخانه‌های تولید ناودانی

تولیدکنندگان-ناودانی
تولیدکنندگان-ناودانی

کارخانه‌های تولید ناودانی، از مهم‌ترین مواردی است که افراد فعال در حوزه‌ی آهن‌آلات باید به آن توجه کافی داشته باشند؛ چرا که از روی کارخانه‌های تولیدکننده‌ی این محصول، می‌توان کیفیت و استانداردهای ناودانی را مشخص کرد.

به طور کلی می‌توان گفت که قیمت ناودانی و همچنین کیفیت این محصول، به کارخانه‌ی سازنده‌ی آن بستگی دارد. در ادامه، قصد داریم به معرفی کارخانه‌های تولیدکننده‌ی ناودانی بپردازیم تا شما شناخت کامل‌تری نسبت به این محصول داشته باشید و با آگاهی بیشتری برای خرید اقدام کنید. مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده‌ی ناودانی سبک یا سنگین، عبارتند از:

  • شرکت فایکو
  • شرکت فولاد ناب تبریز
  • شرکت صنایع فولاد توس
  • شرکت فولاد کوهپایه
  • شرکت صنایع فولاد مگا استیل
  • شرکت ذوب آهن اصفهان

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی تفاوت ناودانی سبک و سنگین پرداختیم. با توجه به مطالب گفته‌شده، می‌توان نتیجه گرفت که ناودانی سبک و سنگین از لحاظ ویژگی‌ها، ابعاد، وزن، فرآیند تولید و حتی ابعاد، تفاوت‌های اساسی با هم دارند. بنا بر این برای انتخاب ناودانی، بهتر است اطلاعات درستی از تفاوت انواع این محصول داشته باشیم تا به نوعی بتوان هم از هزینه‌های اضافی جلوگیری کرد و هم به طول عمر سازه کمک کرد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال و یا اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.