تفاوت تیرآهن اصفهان و کرمانشاه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تفاوت قیمت میان تیرآهن‌های برندهای مختلف همیشه سوال برانگیز بوده است. اما این تفاوت تنها در قیمت خلاصه نمی‌شود! تفاوت تیرآهن اصفهان و کرمانشاه بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در ادامه این مقاله به برسی دقیق‌تر محصولات هر دو کارخانه و نحوه خرید تیرآهن هر کدام می‌پردازیم.

فایل صوتی مطلب

فایل ویدئویی

تیرآهن اصفهان و ویژگی‌های آن

شرکت ذوب آهن اصفهان یکی از شرکت‌هایی است که پیش از انقلاب در سال ۱۳۵۷ تاسیس شد؛ در آن سال‌ها به این شرکت کارخانه ذوب آهن آریامهر می‌گفتند. کارخانه ذوب آهن اصفهان نخستین و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات فولادی در ایران به شمار می‌رود.

تیرآهن‌های این کارخانه تنوع بسیاری دارند. تیرآهن‌های بال پهن، بال نیم‌پهن و موازی از جمله تیرآهن‌هایی است که در این مجموعه تولید می‌شود. اما تیرآهن تنها محصولی نیست که در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود؛ انواع میلگرد، ریل قطار، انواع نبشی و… را نیز در این کارخانه تولید می‌شود.

آهن اصفهان

برند تیرآهن اصفهان مشتریان بسیاری دارد که شامل مشتریان داخلی و خارجی می‌شود. بسیاری از کشورهای همجوار به دنبال دریافت محصولات این برند هستند. اما شما نیز می‌توانید محصولات این برند معتبر را داشته باشید؛ کافی است بدانید از کدام توزیع‌کننده این محصولات را تهیه کنید.

تیرآهن کرمانشاه (جهان فولاد غرب) و ویژگی‌های آن

این کارخانه در سال ۱۳۸۷ به بهره‌برداری رسید. در ابتدا، کارخانه جهان فولاد غرب تنها به تولید نبشی و ناودانی مشغول بود؛ اما امروزه محصولات بیشتری همچون تیرآهن و میلگرد را نیز تولید می‌کند. در واقع می‌توان گفت یکی از برندهای مشهور ارائه دهنده تیرآهن در ایران، برند تیرآهن کرمانشاه (جهان فولاد غرب) است.

اصلی‌ترین هدفی که کارخانه جهان فولاد غرب به دنبال آن است، رسیدن به تولید ۱۵۰ هزار تن آهن اسفنجی از سنگ آهن و ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی است؛ این محصولات به عنوان مواد اولیه در نورد سرد به‌کار گرفته می‌شوند. ارتقای کیفیت، بهبود استانداردهای زیست محیطی، ارتقای دانش کارکنان و ایجاد واحد R&D از جمله دیگر اهداف این مجموعه است.

تیرآهن کرمانشاه از جمله محصولاتی است که از نظر کیفیت، قابل رقابت با بسیاری از برندهاست. اما محصولات این کارخانه با تیرآهن اصفهان و دیگر کارخانه‌ها تفاوت‌های بسیاری دارد. در ادامه این مقاله به برسی نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان و کرمانشاه می‌پردازیم.

3

اصلی‌ ترین تفاوت تیرآهن اصفهان و کرمانشاه

عوامل بسیاری هستند که می‌توانند شما را در تشخیص محصولات این دو کارخانه یاری کنند. این کارخانه‌ها محصولات با وزن و کیفیت‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. از سوی دیگر علامت اختصاری این دو کارخانه با یکدیگر متفاوت است.

استاندارد

تیرآهن کرمانشاه از ابتدا تا کنون محصولات خود را با استانداردهای IPE و IPB تولید و به بازار ارائه می‌کند. استاندارد IPE استانداردی است که بیشتر در ایران و کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محصولاتی که در این استاندارد به بازار عرضه می‌شوند با اندازه بال ثابت و به شکل I تولید می‌شوند.

استاندارد بعدی استاندارد IPE است که در بسیاری از کارخانه‌های ایرانی به­کار گرفته می‌شود. از جمله این کارخانه‌ها می‌توان به کارخانه جهان فولاد غرب و ذوب‌آهن اصفهان اشاره کرد. ظاهر تیرآهن‌هایی که تحت این استاندارد تولید می‌شوند به شکل H است؛ از دیگر مشخصه‌های این استاندارد می‌توان به مقاومت کششی بالای تیرآهن‌های آن اشاره کرد.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های تیرآهن اصفهان و کرمانشاه در استانداردهای این دو است. تیرآهن کارخانه اصفهان محصولات خود را تحت استانداردهای بال پهن (HE)، بال کوتاه (IPE) و بال کوتاه (IPN) به بازار ارائه می‌کند. این در حالی است که کارخانه جهان فولاد غرب (کرمانشاه) تنها دو نوع بال کوتاه (IPE) و بال کوتاه (IPN) را تولید می‌کند.

کیفیت

هر دو این کارخانه‌ها از استانداردهای مشابهی استفاده می‌کنند؛ اما مواد اولیه به‌کاررفته در محصولات آن‌ها متفاوت است. آهن اسفنجی و شمش فولادی تنها دو ماده اولیه اصلی برای تولید محصولات فولادی در این دو کارخانه است، اما از آلیاژهای متنوعی برای تولید تیرآهن استفاده می‌شود.

هر دو این کارخانه‌ها از سیستم‌های متعدد تشخیص کیفیت استفاده می‌کنند. نمونه‌های متعدد و آزمایش‌هایی که روی تیرآهن‌های هردو این برندها انجام گرفته در کنار رضایت بالای مشتریان، نشان دهنده کیفیت بالای محصولات هر دو کارخانه است.

قیمت

بازار فولاد یکی از بازارهایی است که ایران در آن صادر کننده است. عملیات صادرات این محصولات با استفاده از دلار صورت می‌گیرد؛ از این رو نوسانات قیمت دلار تاثیر به سزایی روی قیمت این محصولات در داخل دارد. اما عوامل متنوعی هستند که روی قیمت این محصولات در داخل و خارج ایران تاثیر می‌گذارند. از جمله آن‌ها می‌توان به نوسانات بازار بین المللی آهن‌آلات، برند ارائه‌دهنده و نوع تیرآهن اشاره کرد.

پیش از صحبت درباره قیمت، بهتر است بدانید به چه محصولی نیاز دارید. تیرآهن‌ها در انواع مختلف و با اندازه‌های گوناگون تولید می‌شوند. قیمت هر تیرآهن وابسته به نوع تیرآهن، وزن، نحوه بسته بندی و تحویل آن است. در صورتی که به دنبال خرید بهترین تیرآهن با نازل‌ترین قیمت هستید، باید به نکاتی همچون محل انبار، اوضاع سیاسی و اقتصادی منطقه و جهان توجه کنید.

اندازه و وزن

تیرآهن‌های با بال پهن کارخانه جهان فولاد غرب در اندازه‌های ۱۰ تا ۱۰۰ تولید و به شما ارائه می‌شود. تیرآهن‌های با بال نیم‌پهن این کارخانه نیز در اندازه‌های ۸ تا ۲۰ تولید می‌شوند. از نظر وزن نیز محصولات این کارخانه در دسته تیرآهن‌های سبک جای می‌گیرند.

تیرآهن‌های کارخانه اصفهان که تحت استاندارد IPE تولید می‌شوند در اندازه‌های ۸ تا ۲۷ تولید می‌شوند؛ تیرآهن‌های لانه زنبوری این کارخانه نیز در اندازه‌های ۱۲ تا ۳۰ ارائه می‌شوند. استاندارد هاش این کارخانه محصولات در اندازه‌های ۱۰ تا ۵۰ به شما عزیزان ارائه می‌کند.

از مهم‌ترین تفاوت‌های تیرآهن اصفهان و کرمانشاه می‌توان به وزن آن‌ها اشاره کرد. سایز تیرآهن تاثیر مستقیمی بر وزن این محصول دارد؛ اما اگر تیرآهن‌های با وزن یکسان انتخاب کنید، درمی‌یابید وزن تیرآهن‌های ذوب‌آهن اصفهان کمی بیشتر است. برای مثال وزن محصول تولید شده در کارخانه ذوب آهن با اندازه ۱۴ حدود ۲۵ کیلوگرم از نمونه مشابه تولید شده در کارخانه کرمانشاه بیشتر است.

1

علامت اختصاری

علامت اختصاری نشانه کارخانه تولیدکننده است که روی تیرآهن درج می‌شود. این علامت اصلی‌ترین نمادی است که با استفاده از آن می‌توان کارخانه تولیدکننده این محصولات را شناسایی کرد. هر کارخانه نشان منحصر به فرد خود را دارد. نشان کارخانه ذوب آهن اصفهان ESCO و علامت اختصاری کارخانه کرمانشاه SFJ است. این نشان معمولا روی بال تیرآهن درج می‌شود.

خرید تیرآهن اصفهان و کرمانشاه

خرید تیرآهن مستلزم داشتن اطلاعاتی درباره این محصول است. اطلاعاتی که شامل وزن، اندازه، کاربرد و… می‌شود. اگر می‌خواهید تیرآهنی که خریداری می‌کنید به خوبی عمل کند، لازم است محصول مناسبی را خریداری کنید. اما به جرئت می‌توان گفت کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و کرمانشاه از جمله بهترین کارخانه های تولید تیرآهن به شمار می روند.

اصفهان آهن یکی از شرکت‌های بازرگانی ارائه‌دهنده محصولات این برند هاست که بیش از بیست سال سابقه دارد. یکی از بهترین راه‌های خرید خرده محصولات فولادی از قبیل تیرآهن، نبشی، میلگرد و… از کارخانه‌های سراسر کشور، تهیه این محصولات از اصفهان آهن است.

تفاوت تیرآهن اصفهان و کرمانشاه تنها در برند آن‌ها خلاصه نمی‌شود؛ این محصولات در ابعاد، وزن، کیفیت، علامت اختصاری و قیمت با یکدیگر متفاوت‌اند. اینکه کدام محصول را تهیه کنید، وابسته به نیاز شماست. اما اگر به دنبال خرید تیرآهن با نازل‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت هستید؛ توصیه ما خرید از اصفهان آهن است.

تیرآهن اصفهان با کیفیت‌تر است یا کرمانشاه؟

هر دو این تیرآهن ها از کیفیت مطلوبی برخوردارند، براین‌اساس بهتر است تیرآهنی را انتخاب کنید که نیاز شما برطرف کند.

تیرآهن اصفهان ارزان تر است یا جهان فولاد غرب؟

قیمت تیرآهن بسته به آلیاژهای به کار رفته، سایز و وزن محصول تعیین می‌شود. اما به طورکلی می‌توان گفت تیرآهن اصفهان ارزان‌تر است.

تیرآهن­ های کارخانه اصفهان از کدام نوع هستند؟

به‌طورکلی سه نوع تیرآهن داریم: بال پهن (HE)، بال کوتاه (IPE) و بال کوتاه (IPN) . کارخانه ذوب آهن اصفهان هر سه این تیرآهن‌ها را به شما عزیزان ارائه می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.